آب و غذا

- پایگاه خبری آب و غذا -

راه‌اندازی ۳۱ کمیته راهبردی برای کاربردی کردن نانو در کشاورزی

راه‌اندازی ۳۱ کمیته راهبردی برای کاربردی کردن نانو در کشاورزی

آب و غذا

رئیس سازمان تحقیقات آموزش و ترویج کشاورزی از برنامه این سازمان برای حمایت از طرح‌های فناورانه نانویی در حوزه کشاورزی خبر داد و گفت: در این راستا ۳۱ کمیته راهبردی در استان‌های کشور راه‌اندازی شده است.

دکتر سید مجتبی خیام نکویی در حاشیه سیزدهمین نمایشگاه فناوری‌نانو اعلام کرد: ما به دنبال تشکیل کمیته فناوری‌های راهبردی نانو در وزارت جهاد کشاورزی هستیم که در این راستا ۳۱ کمیته فناوری راهبردی نانو را در ۳۱ استان کشور راه‌اندازی کردیم.

وی با بیان اینکه این کمیته‌های سی و یک گانه به ریاست سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی (تات) جهاد کشاورزی واگذار شده است، اظهار کرد: دبیری این کمیته‌ها بر عهده مراکز آموزش و تحقیقات است.

هدف عمده ما از تشکیل این کمیته این است که محصولات دانش‌بنیانی که از سوی شرکت‌های فناور بخش خصوصی به تولید رسیده‌اند و از قابلیت تجاری سازی برخوردارند، حمایت‌هایی برای کاربردی کردن این محصولات در بخش کشاورزی صورت گیرد.

از سوی دیگر در تلاش هستیم که از هم اکنون بخش کشاورزی از برخی از دستاوردهای تحقیقاتی شرکت‌های دانش‌بنیان بهره ببرد. نمونه این محصولات، بسته‌بندی نانویی است که در بخش کشاورزی تجاری سازی شده است.

ما به وزارت جهادکشاورزی پیشنهاد کردیم که برای افزایش ماندگاری میوه شب عید و تنظیم بازار از بسته‌بندی‌های نانویی استفاده شود؛ چرا که این نوع بسته‌بندی‌ها، طول عمر انبارداری محصولات زراعی را افزایش خواهد داد.

خیام نکویی، نمونه دیگر این محصولات را نانو حباب‌ها برای استفاده در راستای کاهش ضایعات در مرغداری‌ها عنوان کرد و ادامه داد: از این فناوری‌ خوشبختانه استفاده شده و ما این ظرفیت را داریم که از کلیه دستاوردهای فناوری نانو که قابلیت ورود و رسوخ به فناوری نانو را دارند، حمایت کنیم. 

وی تاکید کرد: اعلام آمادگی می‌کنیم که اگر محقق، پژوهشگر و یا یک کارآفرین و همچنین شرکت‌های دانش‌بنیان و فناور، به فناوری‌ای دست یافتند که می‌تواند در بخش کشاورزی مفید باشد، به کمیته فناوری راهبردی نانو ما ارجاع دهند. ما سعی خواهیم کرد زمینه ورود و رسوخ این فناوری‌ها را در حوزه کشاورزی فراهم کنیم.

رئیس سازمان تحقیقات آموزش و ترویج کشاورزی درباره اجرای طرح‌های تحقیقاتی استفاده از فناوری‌های هسته‌ای و پرتودهی برای افزایش ماندگاری محصولات کشاورزی در گذشته، توضیح داد: خوشبختانه سازمان انرژی اتمی تحقیقات بسیار گسترده‌ای را در زمینه استفاده از روش‌های پرتو دهی برای افزایش ماندگاری محصولات زراعی آغاز کرده است و هم اکنون گسترش استفاده از فناوری هسته‌ای در حوزه کشاورزی را در دستور کار دارد.

این اقدام توسعه سازمان انرژی اتمی در حال اجرا است و در مجموعه سازمان "تات" واحد فعالی در این زمینه نداریم./ایسنا

0 نظر برای این مطلب ارسال شده است

نظرات

پر کردن فیلد های ستاره دار الزامیست