آب و غذا

- پایگاه خبری آب و غذا -

سهم ۹۷ درصدی تولید و فرآوری یک چهارم عناب در خراسان جنوبی

سهم ۹۷ درصدی تولید و فرآوری یک چهارم عناب در خراسان جنوبی

آب و غذا

خراسان‌ جنوبی به عنوان مرکز تولید ۹۷ درصد عناب ایران شناخته می‌شود و در سال‌های اخیر ۲۴ درصد محصول به سمت فرآوری رفته لذا تمرکز بر صنایع تبدیلی یکی از اولویت‌های این بخش برای تقویت اقتصاد کشاورزی است.

خراسان جنوبی در زمره استان‌های خشک و بیابانی کشور قرار دارد و شرایط اقلیم منحصر به‌فرد این استان باعث شده تا امکان کشت محصولات کم آب‌بر و مقاوم به شوری مانند عناب فراهم شود و نقش بسزایی در اقتصاد منطقه داشته باشند.

عناب، محصولی کم‌آب‌بر است که با آب و هوای خشک منطقه خو گرفته و استان خراسان جنوبی با ۹۷ درصد تولید عناب ایران، رتبه نخست سطح زیر کشت و تولید این محصول در کشور را به خود اختصاص داده است.

کارشناسان گیاهان دارویی معتقدند میوه عناب بیش از ۴۰۰ سال است که به دلیل خواص دارویی در مناطق مختلف این استان کشت می‌شود.

باغات عناب خراسان جنوبی به‌ویژه در شهرستان‌های خوسف، سربیشه، بیرجند و درمیان به‌صورت یکدست قابل مشاهده است و درآمد اصلی تعداد زیادی از روستاییان منطقه را تشکیل می‌دهد.

در حال حاضر عناب در خراسان‌ جنوبی تبدیل به یک محصول مزیت‌دار شده که چون جزو محصولات دارویی نیز به شمار می‌آید، توجه به رونق کشت و فرآوری‌های مرتبط با آن بیش از هر زمان دیگری احساس می‌شود و کارشناسان معتقدند می‌توان از این محصول با برنامه‌ریزی‌های صحیح در جهت توسعه اقتصادی استان گام‌های بزرگی برداشت.

بنا بر اعلام سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی در حال حاضر سطح زیر کشت عناب در این استان بیش از چهار هزار و ۷۰۰ هکتار است و سالانه به‌طور میانگین هفت هزار و ۵۰۰ تن محصول از این سطح برداشت می‌شود./ایرنا

0 نظر برای این مطلب ارسال شده است

نظرات

پر کردن فیلد های ستاره دار الزامیست