آب و غذا

- پایگاه خبری آب و غذا -

کشت گیاهان با دوره رشد کوتاه برای جبران خسارات باغداران

کشت گیاهان با دوره رشد کوتاه برای جبران خسارات باغداران

سرمازدگی باغات استان آذربایجان شرقی به دنبال سرمای دیررس بهاره، خسارات زیادی به باغداران وارد کرده است. به همین دلیل سرپرست معاون تولیدات گیاهی استان آذربایجان شرقی به کشاورزان پیشنهاد داد: با کشت گیاهان با دوره رشد کوتاه، قسمتی از مخارج خود را تامین کنند.

اکبر کرامتی، سرپرست معاون تولیدات گیاهی استان آذربایجان شرقی با تاکید بر اینکه در کنار باغداران برای دلجویی خواهد بود، بیان کرد: یکی از پیشنهادات ما برای جبران خسارات ناشی از سرمازدگی، تولید محصولاتی با دوره رشد کوتاه مانند برخی از سبزیجات و صیفی‌جات است تا قسمتی از مخارج باغدارها از این طریق تامین شود.

وی درباره سرمازدگی‌های اخیر باغات این استان توضیح داد: بیشترین خسارت‌هایی که در شرایط آب و هوایی کشور ایران به وقوع می‌پیوندد ناشی از سرمازدگی دیررس است. بسته به نوع فصل نیز خسارت وارده متفاوت است. 

بعد از اینکه هواشناسی اخطارهای اولیه را یک هفته قبل از وقوع سرمازدگی مناطق اعلام کرد، به همراه مدیرکل بحران استان و مدیرعامل هواشناسی؛ جلسه‌ای در اداره کل هواشناسی برگزار کردیم.

اقدامات لازم برای جلوگیری از خسارت

در این جلسه تقسیم وظایف انجام شد. یکسری اقدامات اولیه از جمله اطلاع‌رسانی گسترده از وضعیت موجود از طریق سامانه‌ها و نظام صنفی، مصاحبه‌های متعدد در رابطه با کاهش دما و وزش باد، همچنین به کارگیری روش‌های مختلف برای جلوگیری از سرما زدگی پیگیری شد.

روش‌های مختلفی شامل استفاده از بخاری‌های باغی، آبیاری خارج از نوبت و برخی روش‌های سنتی برای جلوگیری از سرمازدگی انجام شد. البته تاکید شد از سوزاندن لاستیک جلوگیری شود.

متاسفانه با تمام اقدامات لازم و اطلاع‌رسانی‌های متعدد، به دلیل بالا بودن شدت سرما در بعضی از مناطق استان مثل اهر این روش‌ها پاسخگو نبود و شاهد خسارت هستیم.

چه میزان خسارت وارد شده است؟

بعد از خسارت‌های وارد شده، اولین استراتژی بررسی میزان خسارت است که عدد واقعی آن یک هفته بعد اعلام خواهد شد اما تاکنون 9500 هکتار از باغات شامل گردو، زردآلو، گوجه، آلو، بادام، گیلاس، آلبالو، هلو و زغال اخته بین 10 تا 80 درصد متحمل خسارت شدن و خوشبختانه این خسارت در محصولات زراعی محدود بوده است.

انتظار برای حضور بیمه

با وقوع حوادث و بلایای طبیعی، خشکسالی و سرمازدگی شاهد ازبین‌رفتن محصولات کشاورزی بوده و هستیم. در این سال‌ها به دلیل شرایط ناشی از تغییر اقلیم، سرمازدگی باغات، نمود بیشتری داشته است؛ به همین دلیل سرپرست معاون تولیدات گیاهی استان آذربایجان شرقی گفت: انتظار داریم بیمه حتما حضور پیدا کند تا شاید در خصوص خسارت‌های وارد شده، تدابیری اندیشیده شود./ایانا

 

0 نظر برای این مطلب ارسال شده است

نظرات

پر کردن فیلد های ستاره دار الزامیست