آب و غذا

- پایگاه خبری آب و غذا -

همت نوغانداران برای جهش تولید پیله ابریشم

همت نوغانداران برای جهش تولید پیله ابریشم

رئیس مرکز نوغانداری کشور از پیش‌بینی تولید هزار و 750 تن پیله تر ابریشم در سال جاری خبر داد.

به گزارش آب و غذا به نقل از ایانا ، عدیل سروی زرگر با اشاره به روند رو به رشد نوغانداری کشور در سال‌های اخیر بیان کرد: این حرفه دیرین از 22 استان به 31 استان توسعه پیدا کرده است و با افزایش تعداد خانوار نوغاندار از 17 هزار و 500 خانوار به 28 هزار خانوار، میزان خوداتکایی صنعت فرش و منسوجات ابریشمی از 28 درصد به 52 درصد افزایش‌یافته است.

امسال 46 هزار جعبه تخم نوغان اعم از تولید داخلی و وارداتی جهت پرورش، توسط نوغانداران سراسر کشور تأمین و تدارک شده و توزیع آن در 18 استان کشور در حال انجام است.

رئیس مرکز نوغانداری کشور با بیان این‌که تاکنون 12 هزار جعبه تخم نوغان مابین نوغانداران توزیع شده است گفت: هر جعبه تخم نوغان بر اساس مصوبه شورای قیمت‌گذاری محصولات کشاورزی به قیمت 28 هزار تومان و به قیمت واحد و در شبکه توزیع که در نزدیک‌ترین محل تحویل نوغاندار شده و توزیع تخم نوغان متناسب با شرایط اقلیمی استان‌ها تا پایان خردادماه ادامه خواهد داشت.

زیرساخت‌های لازم برای توسعه نوغانداری اعم از بهبود تولید تخم نوغان، افزایش تولید نهال توت اصلاح‌شده، توانمندسازی نوغانداران و استفاده از ظرفیت کمیته امداد امام (ره)، بنیاد برکت، دفتر آموزش زنان روستایی و عشایری، مرکز آموزش فنی و حرفه‌ای و نیز دفتر توسعه فعالیت‌های زنان روستایی و عشایری ایجادشده و امید است با اقبال خوب نوغاندار، شاهد افزایش تولید و تأمین هزار و 750 تن پیله تر ابریشم باشیم.

با پرورش 44 هزار و 986 جعبه تخم نوغان در 31 استان کشور در سال 1402، مقدار هزار و 722 تن پیله تر ابریشم تولید شد که درنتیجه آن، ایران در بین حدود 50 کشور تولیدکننده ابریشم در رتبه هشتم قرار گرفت.

0 نظر برای این مطلب ارسال شده است

نظرات

پر کردن فیلد های ستاره دار الزامیست