آب و غذا

- پایگاه خبری آب و غذا -

خوزستان رکورددار تولید گندم و چغندرقند در کشور است

خوزستان رکورددار تولید گندم و چغندرقند در کشور است

رییس سازمان جهاد کشاورزی خوزستان گفت: این استان با وجود خشکسالی، سیل و طوفان، رکورددار تولید گندم و چغندرقند پاییزه در کشور است.

به گزارش آب و غذا به نقل از ایرنا ، مجید نبی‌پور بیان کرد: در سال زراعی ۱۴۰۳ - ۱۴۰۲, ۵۳۵ هزار هکتار از مزارع آبی و ۲۱۹ هزار هکتار از مزارع دیم استان خوزستان به کشت گندم به عنوان یک محصول استراتژیک اختصاص یافت.

حدود یک میلیون و ۶۲۰ هزار تن دانه طلایی گندم با همت بلند کشاورزان خوزستانی و تلاش شبانه‌روزی محققان، مروجان و همه دست‌اندرکاران خریداری شود تا استان خوزستان بار دیگر رکورددار خرید تضمینی گندم در کشور باشد.

چغندرقند پاییزه یکی دیگر از محصولات مهم پاییزه خوزستان است که در سطح ۲۰ هزار ۳۵۰ هکتار از اراضی کشاورزی استان توسط ۱۴ کارخانه کشت و با پایان برداشت حدود یک میلیون و ۳۷۵ هزار تن چغندرقند پاییزه تولید شد که رتبه نخست کشور را به خود اختصاص داد.

سال گذشته یک میلیون و ۴۱ هزار تن چغندرقند پاییزه از سطح مزارع خوزستان برداشته شده است.

کشاورزی قراردادی از جمله مواردی بود که به عنوان عاملی برای تسهیل و تامین هزینه‌های تولید و آرامش خاطر تولیدکنندگان از خرید محصول تولیدی در سطح ۲۴۴ هزار هکتار از مزارع استان به اجرا درآمد.

با پایان برداشت محصول کلزا، ۶۱ هزار و ۶۶۷ تن از این دانه روغنی از کشاورزان خریداری و رتبه دوم کشور در تولید این محصول کسب شد.

وی میزان کلزای تولیدی استان خوزستان در سال گذشته را ۳۱ هزار تن اعلام کرد.

سالانه حدود ۱۷/۸ میلیون تن انواع محصولات زراعی و باغی در خوزستان تولید می‌شود.

نظرات