آب و غذا

- پایگاه خبری آب و غذا -

کمک نیروگاه‌های خورشیدی به کشاورزی استان مرکزی

کمک نیروگاه‌های خورشیدی به کشاورزی استان مرکزی

مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق استان مرکزی گفت: تامین بیش از ۵۰۰ کیلووات برق موتور پمپ‌های کشاورزی استان مرکزی با احداث پنج نیروگاه خورشیدی در راستای اجرای طرح «نهضت تولید محصول سبز با برق سبز» محقق شد.

به گزارش آب و غذا به نقل از ایسنا ، محمود محمودی در جمع خبرنگاران اظهار کرد: از پنج مزرعه یاد شده، چهار مزرعه در شهرستان ساوه و یک مزرعه در اراک واقع شده است .

قطع نشدن برق موتور پمپ‌های کشاورزی در صورت احداث نیروگاه خورشیدی جهت مدیریت مصرف با تامین برق از تجدیدپذیرها یکی از مشوق‌های در نظر گرفته شده توسط وزارت نیروست.

کشاورزانی که دارای پست اختصاصی هستند و در صورت همکاری با شرکت توزیع نیروی برق از طریق احداث و بهره‌برداری از نیروگاه‌های تجدیدپذیر(خورشیدی) با ظرفیت ۸۰ درصد دیماند مصرفی چاه کشاورزی و با احداث نیروگاه، برق مصرفی خود را تامین کنند (از ابتدای خرداد تا پایان شهریور) از شمول برنامه های مدیریت بار خارج خواهند شد.

استفاده از پنل‌های خورشیدی در صنایع کشاورزی و دامداری مانند گلخانه‌ها و مرغداری‌ها، علاوه بر تامین برق به افزایش راندمان مصرف آب و استفاده بهینه از زمین‌های کشاورزی، کمک شایانی خواهد کرد.

در راستای دستیابی به توسعه پایدار، کشاورزان و دامداران در بسیاری از موارد می‌توانند برق نیز تولید کنند و این مهم با نصب سامانه‌های خورشیدی بر روی زمین کشاورزی یا سقف گلخانه و دامداری و به طرق مختلف قابل انجام است. کشاورزان و دامداران می‌توانند، با فروش برق تولیدشده به وزارت نیرو(ساتبا) علاوه بر بهره‌وری بیشتر و حفظ محیط‌زیست، موجب درآمدزایی بیشتر زمین‌های خود شوند.

این فرصت در بسیاری از کشورهای دنیا آزموده شده و هم‌زمان با تولید برق پاک، شرایط اصلاح برخی از عوامل زیست‌محیطی از جمله کاهش آلودگی هوا، کنترل فرسایش خاک و تثبیت آن نیز به وجود خواهد آمد.

0 نظر برای این مطلب ارسال شده است

نظرات

پر کردن فیلد های ستاره دار الزامیست