آب و غذا

- پایگاه خبری آب و غذا -

آفت مگس میوه مدیترانه‌ای در ۱۳۰۰ هکتار باغات آمل ردیابی شد

آفت مگس میوه مدیترانه‌ای در ۱۳۰۰ هکتار باغات آمل ردیابی شد

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان آمل از رصد و پایش آفت مگس میوه مدیترانه‌ای در بیش از ۱۳۰۰ هکتار از باغات این شهرستان خبر داد.

به گزارش آب و غذا به نقل از ایسنا ، مهرداد فولاد امروز در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا گفت: از ابتدای سالجاری تاکنون در بیش از هزار و ۳۰۰ هکتار از باغات این شهرستان آمل آفت مگس میوه ردیابی شد و روند فعالیت و جمعیت آفت مگس میوه مدیترانه‌ای مورد پایش و رصد قرار دارد.

وی افزود: آفت مگس میوه مدیترانه‌ای یکی از آفات مهم و خسارت‌زای باغات شهرستان است که مشارکت و همراهی باغداران لازمه کنترل و کاهش خسارت این آفت است.

مدیر جهاد کشاورزی آمل به برگزاری دوره‌های آموزشی برای آشنایی بیشتر باغداران این شهرستان با آفات میوه و راهکارهای پیشگیرانه از آن اشاره کرد وادامه داد: امسال تاکنون ۲۵ کارگاه آموزشی با موضوع آشنایی و مبارزه با آفت مگس میوه مدیترانه‌ای در یکشنبه‌های مزرعه‌ای ترویجی مراکز جهاد کشاورزی هشتگانه این شهرستان برگزار و بیش از ۶۰۰ نفر بهره‌بردار در این کارگاه‌ها در این خصوص آموزش‌های لازم را فرا گرفتند.

حدود۹ کانال فضای مجازی در پیام‌رسان ایتا مربوط به مدیریت و مراکز هشتگانه بصورت مستمر در اطلاع رسانی پیرامون این آفت و روش‌های کنترل آن فعال است.

وی درعین حال به باغداران توصیه کرد: جهت ردیابی و مقابله با آفت مگس مدیترانه‌ای اقدام به نصب تله‌های سراتینکس، پنج عدد به ازای هر هزار متر نمایند.

انتظاراست که انجام عملیات طعمه پاشی با پروتئین هیدرولیزات سه درصد و سم مالاتیون ۲ در هزار به صورت لکه پاشی برروی علف‌های هرز و کف باغات در ساعات عصر یا صبح زود انجام گیرد.

مگس مدیترانه‌ای(مگس مدیترانه‌ای مرکبات) با نام علمی (Ceratitis capitata(Wiedemann و نام مستعار Medfly یکی از مخرب‌ترین آفات حشرات جهان است که به دلیل پراکندگی وسیع آن در سراسر جهان، تکثیر بسیار سریع، توانایی آن برای تحمل آب و هوای سردتر نسبت به سایر گونه‌های مگس میوه‌های گرمسیری و طیف وسیعی از میزبانان، در بین گونه‌های مهم اقتصادی مگس میوه، رتبه اول را دارد.

0 نظر برای این مطلب ارسال شده است

نظرات

پر کردن فیلد های ستاره دار الزامیست