آب و غذا

- پایگاه خبری آب و غذا -

امسال برای ۹ هزار و ۵۰۰ هکتار اراضی گلستان سند کاداستر صادر می‌شود

امسال برای ۹ هزار و ۵۰۰ هکتار اراضی گلستان سند کاداستر صادر می‌شود

آب و غذا

مدیرکل ثبت اسناد و املاک گلستان گفت: این اداره کل با همکاری سازمان جهاد کشاورزی و در قالب طرح ملی حدنگاری(کاداستر) صدور سند مالکیت برای ۹ هزار و ۵۰۰ هکتار از اراضی زراعی و باغی این استان را در برنامه دارد.

محمدتقی رضاییان در مراسم نمادین تحویل ۴۴ فقره سند مالکیت (طرح کاداستر) اراضی کشاورزی به تعدادی از کشاورزان روستاهای "ابوذر یک، ۲ و سه، سلمان فارسی و وحدت اسلامی" گنبدکاووس افزود: گلستان افزون بر ۶۵۰ هزار هکتار اراضی زراعی و باغی دارد که باید برای آنها سند مالکیت در قالب این طرح صادر شود.

طرح ملی و جامع حدنگاری اراضی زراعی و باغی در راستای قانون ششم توسعه کشور و براساس تفاهم نامه فی مابین سازمان اسناد و املاک کشور و وزارت جهادکشاورزی که در سال ۹۹ امضا و در راستای طرح تحول قضایی و کاهش دعاوی بر سر اختلافات اراضی بین کشاورزان، از نیمه دوم سال گذشته در استان گلستان شروع شد.

برای تسریع در اجرای این طرح اداره کل ثبت اسناد و املاک گلستان قراردادی به ارزش ۱۸ میلیارد ریال با یک پیمانکار جهت تهیه نقشه‌های اراضی زراعی و باغی فعلا در سه شهرستان کردکوی، آزادشهر و رامیان امضا کرده است.

مدیرکل ثبت اسناد و املاک گلستان، وجود محدودیت‌های حدنصاب ۲.۵ هکتار برای اراضی باغی و ۴.۵ هکتار برای اراضی زراعی را از چالش‌های اجرای طرح ملی کاداستر برشمرد و گفت: پیگیر حذف این حدنصاب‌ها از طریق مجلس شورای اسلامی هستیم تا سند مالکیت برای زمین‌های زراعی و باغی با هر مقدار مساحت صادر شود.

وی با اشاره به پایان صدور سند مالکیت طرح کاداستر برای یک میلیون و ۲۹۲ هزار هکتار اراضی منابع طبیعی گلستان، افزود: درصورت همراهی و همکاری کشاورزان استان اداره کل ثبت اسناد و املاک استان آمادگی دارد در کوتاهترین زمان سند مالکیت اراضی زراعی و باغی را صادر کند. 

رضاییان همچنین بااشاره به برخی وظایف سازمان ثبت اسناد و املاک کشور بالاخص در زمینه صدور سند مالکیت برای اشخاص حقیقی و حقوقی بیان داشت: سال گذشته چهار هزار و ۲۰۰ فقره سند مالکیت برای اشخاص حقیقی گلستان و بیشتر در بافت‌های روستایی و ۷۰ هزار هکتار برای سازمان‌های دولتی این استان سند صادر شد.

وی باتاکید برضرورت همراهی و همکاری کشاورزان گلستانی برای دریافت سند مالکیت طرح کاداستر گفت: بخش زیادی از هزینه‌های تهیه نقشه و صدور سند توسط دولت پرداخت می‌شود و این به نفع کشاورزان است در صورتی که پس از پایان مهلت این طرح ( پایان برنامه ششم توسعه) اگر کشاورز بخواهد برای دریافت سند کاداستر اقدام کند باید هزینه‌های زیادی متقبل شود.

مدیرکل ثبت اسناد و املاک گلستان، ثبیت مالکیت اراضی، مشخص شدن حدود اربعه زمین و کاهش دعاوی قضایی درخصوص اختلافات کشاورزان، افزایش ضریب خرید و فروش اراضی زراعی و باغی و جلوگیری از جعل اسناد و تجاوزات ملکی، افزایش ارزش معاملاتی اراضی دارای سند و ایجاد درآمد ناشی از پرداخت عوارض انتقال اسناد برای دولت را از مهمترین اهداف و مزایای طرح ملی حدنگاری یا کاداستر اراضی زراعی و باغی برشمرد./ایرنا

0 نظر برای این مطلب ارسال شده است

نظرات

پر کردن فیلد های ستاره دار الزامیست