آب و غذا

- پایگاه خبری آب و غذا -

بیش از ۴۰ درصد اراضی کشاورزی سنددار شده است

بیش از ۴۰ درصد اراضی کشاورزی سنددار شده است

 

رضا افلاطونی ، رئیس سازمان امور اراضی کشور گفت: طی دو سال اخیر بیش از ۴۰ درصد اراضی کشاورزی سنددار شده و مالکیت‌ها تثبت شده است.

تثبیت مالکیت اراضی یکی از سیاست‌های محوری و اولویت کاری سازمان است که از طریق رفع تداخلات و سنددار کردن زمین‌های کشاورزی محقق می‌شود.

یکی از مأموریت‌ها مهم سازمان رفع اختلاف مالکیتی اراضی بین مردم و دولت است که از این طریق تثبیت مالکیت محقق می‌شود، یعنی بعدازاینکه تکلیف مالکیت دولت و مردم مشخص شد، سند مالکیت حد نگار با مشخصات کامل و دقیق صادرمی شود.

تا پیش از دولت سیزدهم کمتر از چهار درصد اراضی کشاورزی دارای سند حد نگار بودند که با عزم و تأکید و حمایت دولت فعلی طی دو سال اخیر بیش از ۴۰ درصد اراضی کشاورزی سنددار شده و مالکیت‌ها تثبت شده است.

در حوزه رفع تداخلات اراضی نیز تا قبل از سال ۱۴۰۰ کمتر از ۱۰ درصد اراضی مشمول مقررات رفع تداخلات شده بود اما هم‌اکنون ۵۲ درصد از اراضی کشاورزی کشور رفع اختلاف شده است.

وی با اشاره به لزوم اجرای کامل طرح آمایش سرزمین در کشور گفت: اجرای آمایش سرزمین بدان معنی است که هر فعالیتی باید در جای مناسب خود انجام شود. برای مثال طرح‌های کشاورزی در اراضی مرغوب طرح‌های تولیدی و صنعتی در زمین‌هایی که کاربری کشاورزی ندارد باید استقرار یابند که از این طریق ضمن حفظ و توسعه اراضی کشاورزی، تغییر کاربری و ساخت‌وسازهای غیرمجاز نیز انجام نشود.

واگذاری زمین برای طرح‌های کشاورزی و صنعتی

از دیگر اقدامات سازمان واگذاری زمین برای طرح‌های کشاورزی و تولیدی و صنعتی است که باهدف افزایش تولید و اشتغال‌زایی در کشور انجام می‌شود.

برای مثال واگذاری زمین برای ایجاد باغات زیتون در استان‌های مختلف کشور باعث شده رتبه ایران در تولید این محصول از رتبه ۵۰ در دنیا به رتبه‌های نخست برسد و به‌عنوان یکی از بزرگ‌ترین تولیدکنندگان این محصول در دنیا مطرح شویم./ایانا

 

0 نظر برای این مطلب ارسال شده است

نظرات

پر کردن فیلد های ستاره دار الزامیست