آب و غذا

- پایگاه خبری آب و غذا -

تامین ۲۰ درصد غذا از ۶۰ درصد اراضی کشاورزی دیم

تامین ۲۰ درصد غذا از ۶۰ درصد اراضی کشاورزی دیم

معاون آب و خاک وزارت جهاد کشاورزی گفت: در جهان ۸۰درصد اراضی کشاورزی دیم بوده و ۶۰درصد غذای مورد نیاز را تامین می کند این نسبت در ایران ۶۰ به ۲۰ درصد است.

۱۴ آذر مصادف با ۵ دسامبر روز جهانی خاک نام گذاری شده است. همایش روز خاک با شعار "آب و خاک، منشأ زندگی" در محل وزارت جهاد کشاورزی در حال برگزاری است.

صفدر نیازی شهرکی، معاون آب و خاک وزارت جهاد کشاورزی به عنوان یکی از سخنرانان این همایش گفت: امسال دهمین سال پویش ترویچی در حوزه خاک در جهان است. ایران نیز از سال ۱۳۹۶ رسماً به برنامه "مشارکت جهانی خاک (GSP)" پیوست.

وی با بیان این که در چند سال گذشته مساله خاک مورد بی مهری قرار گرفته است، افزود: برگزاری این همایش‌ها در راستای ایجاد بستری برای رسیدن به نقشه راه منسجم است.

بر اساس پیش بینی مجامع بین المللی تا سال ۲۰۵۰ میلادی جمعیت جهان به ۹.۷ میلیارد نفر می‌رسد و نسبت به سال ۲۰۲۱ باید ۶۰ درصد به تولید مواد غذایی افزوده شود.

با توجه به محدودیت‌های خاک ضرورت دارد این حجم از تولید را با افزایش عملکرد در واحد سطح انجام و با مدیریت خاک محقق شود.

نیازی شهرکی با اشاره به تفاوت کشاورزی در ایران و جهان، اظهار کرد: در جهان ۸۰ درصد اراضی کشاورزی دیم بوده که ۶۰ درصد غذای مورد نیاز جهان را تأمین می‌کند که این عدد در ایران ۶۰ درصد اراضی کشاورزی ما دیم بوده اما فقط ۲۰ درصد تأمین مواد غذایی از این بستر است.

این می‌طلبد توجه بیشتر به مدیریت خاک و آب سبز در تأمین پایدار امنیت غذایی داشته باشیم./مهر

0 نظر برای این مطلب ارسال شده است

نظرات

پر کردن فیلد های ستاره دار الزامیست