آب و غذا

- پایگاه خبری آب و غذا -

جنگل‌های شمال ظرفیت تولید نیمی از آب مورد نیاز کشور را دارد

جنگل‌های شمال ظرفیت تولید نیمی از آب مورد نیاز کشور را دارد

آب و غذا

معاون وزیر جهاد کشاورزی و رییس سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری با اشاره به وسعت ۲ میلیون و چهار هزار هکتاری جنگل های شمال کشور، گفت: این جنگل ها ظرفیت تولید نیمی از آب مورد نیاز جمعیت کشور را دارند.

عباسعلی نوبخت  در حاشیه بازدید از نهالستان مادری کشور در منطقه محمدشهر کرج افزود: انبوه توده های جنگلی شمال کشور منجر به ذخیره سازی یک هزار و ۵۰۰ مترمکعب آب در هر هکتار شده است که این مقدار آب در قسمت های شمالی و جنوبی رشته کوه البرز آزادسازی می شود.

وی با بیان اینکه این موضوع باید مورد توجه تصمیم گیران و تصمیم سازان کشور قرار گیرد، اظهار داشت: نیمی از جمعیت ایران در قسمت شمالی و جنوبی البرز شامل استان های گلستان ، مازندران ، گیلان، تهران، البرز، زنجان، قزوین، خراسان شمالی و اردبیل ساکن بوده که مدیون جنگل های شمال کشور هستند.

معاون وزیر جهاد کشاورزی به جنگل های منطقه زاگرس نیز اشاره کرد و گفت: منطقه جنگلی زاگرس ۶ میلیون هکتار وسعت دارد که بر اساس مطالعات انجام شده هر هکتار از این جنگل ها توان ذخیره سازی و جذب یک هزار مترمکعب آب باران و برف را دارد.

جنگل های زاگرس ۲ برابر بزرگترین سد مخزنی ایران آب تولید می کنند

جنگل های زاگرسی توان تولید ۶ میلیارد مترمکعب آب در سال را دارند که حجمی ۲ برابر بزرگترین سدمخزنی ایران است به طوریکه سد مخزنی کارون(بزرگترین مخزنی ایران ) حدود سه میلیارد مترمکعب را چندسال پشت خود ذخیره می کند ولی جنگل های زاگرس سالانه ۶ میلیارد مترمکعب آب را در خود ذخیره و به تدریج آزاد می کنند.

وی با بیان اینکه جنگل های زاگرسی ۴۰ درصد آب مورد نیاز کشور را تامین می کنند، اظهار داشت: هفت رودخانه از ۹ رودخانه بزرگ ایران در زاگرس جاری است و تمام دشت های استان های حاشیه منطقه زاگرس مدیون پوشش جنگلی این منطقه هستند.

نیاز چوبی کشور ۱۵ تا ۱۶ میلیون مترمکعب در سال است

نوبخت به تولید یک میلیارد نهال در طی دوره چهار ساله در کشور اشاره کرد و گفت: برای تحقق این امر که تاکیدات رییس جمهور و وزیر جهاد کشاورزی است، بازدیدهای میدانی در استان های مختلف کشور دنبال می شود.

وی با بیان اینکه تولید نهال در البرز نیز به بهترین شکل در حال انجام است، تصریح کرد: ایران ۱۱ اقلیم از ۱۳ اقلیم متفاوت در دنیا را داراست ضمن اینکه دارای پنج منطقه رویشی است.

نوبخت به مناطق رویشی داخل کشور و نیاز برای تولید نهال، احیا و غنی سازی عرصه های جنگلی برای تولید چوب اشاره کرد و گفت: نیاز چوبی کشور حدود ۱۵ تا ۱۶ میلیون متر مکعب در سال است و اکنون با ۵.۵ تا ۶ میلیون مترمکعب تولید چوب صنایع مرتبط در حال کار هستند.

معاون وزیر جهاد کشاورزی با اشاره به اینکه در طرح تولید چوب به دنبال تامین نیاز داخلی هستیم ، افزود: تاکنون از استان های آذربایجان شرقی و غربی، استان های شمالی کشور و استان های خوزستان، کرمانشاه، ایلام و کردستان بازدیدهایی انجام شده و نهالستان های آنجا شروع به کار کرده اند.

وی فعالان در سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری کشور را حافظان منابع طبیعی عنوان کرد و تصریح کرد: طرح تولید یک میلیارد نهال با مشارکت مردم تولید خواهد شد تا در اراضی مستثنیات، ملی و هم در حاشیه راه ها کاشته شود تا ایرانی سرسبز را برای نسل های بعد به وجود بیاوریم.

دیدگاه منابع طبیعی با مردم و برای مردم را باید داشته باشیم تا مردم بدون خسارت به طبیعت حداکثر انتفاع را ببرند.

اجرای ۱۰ میلیون هکتار عملیات آبخیزداری

با توجه به اینکه ایران یک کشور خشک و نیمه خشک است و بحران خشکی کشورهای همسایه و ایران را تهدید می کند ما هم مثل کشورهای همسایه به این نتیجه رسیدیم قدم های بلندتری را برای سرسبزتر کردن ایران برداریم.

شروع این اقدام را هم با عملیات مطالعه و اجرای عملیات های مختلف آبخیزداری در سطح ۱۰ میلیون هکتار در برنامه های هفتم و هشتم توسعه کشور دیده ایم که با تولید یک میلیارد اصله نهال محقق شود.

معاون وزیر جهاد کشاورزی با بیان اینکه گونه های قابل کشت در این طرح برای اراضی طبیعی و جنگلی بومی کشور هستند، اظهار داشت: اراضی جنگلی تقسیم بندی شده اند به انواع تاج پوش (سایبان جنگل) و F۱ تا F۶ که در جاهایی که باید در جنگل کاری احیاء‌و غنی سازی کنیم بایستی گونه های بومی منطقه را بکاریم.

حفظ آب تضمین کننده امنیت زیستی کشور است

نوبخت تمام نهال ها و گونه های گیاهی را مثمر دانست و گفت: زیرا همین که این گونه ها می توانند در جذب و ترسیب کربن، تولید اکسیژن و ذخیره سازی و تولید آب تاثیرگذار باشند مثمر هستند.

مثمر بودن نباید فقط به میوه دادن یا تولید چوب بسنده شود زیرا در کل کارکردهای بازاری و قابل مبادله پوشش گیاهی ما در کل دنیا ۲۰ درصد است و ۸۰ درصد کارکردهای غیربازاری است که امنیت زیستی ممالک مختلف را تضمین می کند.

امنیت زیست نیز همیشه یک حلقه اتصالی بین امنیت غذایی و امنیت ملی است و تمام فعالیت هایی سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری کشور بر اساس اهدافی که این سازمان پیگیرمی کند و قوانینی که این سازمان را حمایت می کند همان حفظ امنیت حیاتی و زیستی است که تضمین کننده امنیت غذایی و ملی کشور است.

تمام به نوبه خود مثمر و مفید بوده و باید با کمک مردم برای تقویت پوشش گیاهی کشور تلاش کنیم .

به این دلیل باید تمام فعالیت هایی که در کشور در حوزه سازمان منابع طبیعی انجام می دهیم بر اساس خواسته و نیاز مملکت است و همه فعالیت ها برای ما قابل ارزش است و فعالیت های آبخیز تامین کننده کارهای کارشناسی و فنی است که در بخش های مختلف آبخیز بیولوژیک، مکانیک و بیومکانیک هست./ایرنا

0 نظر برای این مطلب ارسال شده است

نظرات

پر کردن فیلد های ستاره دار الزامیست