آب و غذا

- پایگاه خبری آب و غذا -

خاک ۵۰ درصد اراضی زیرکشت خراسان رضوی شور است

خاک ۵۰ درصد اراضی زیرکشت خراسان رضوی شور است

آب و غذا

مدیر آب و خاک سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی گفت: ۵۰ درصد خاک اراضی زیر کشت محصولات کشاورزی در این استان دچار درجات مختلف شوری از کم تا بحرانی است.

 جعفر جوادی  در نشست خبری به مناسبت هفته خاک در جمع خبرنگاران با اشاره به اقدامات در دست انجام برای شناسایی آلودگی و مناطق دارای خاک آلوده در خراسان رضوی، اظهار کرد: در این راستا سامانه‌ بانک اطلاعات خاک از محل اعتبارات استانی و با هدف شناسایی مشکلات و چالشهای خاک استان و بررسی کیفیت آن با کمک پژوهشگران و متخصصان طراحی و راه‌اندازی شده است.

وی با بیان اینکه شوری خاک در صورت بالاتر رفتن از حد مجاز و معمول در کاهش عملکرد محصولات کشاورزی تاثیرگذار است، افزود: البته در هر خاکی با درصدهای متفاوت شوری می توان محصول سازگار را کشت کرد، بنابراین خاک شور که نتوان هیچ کشتی در آن انجام داد در خراسان رضوی نداریم، اما شاهد تفاوت عملکرد محصولات کشاورزی در مناطق مختلف هستیم.

با توجه به تنوع آب و هوایی در استان، در مناطق مختلف کیفیت آب و خاک هم متفاوت است، نکته مهم در اینجاست که در اراضی با شوری خاک زیاد به شرط وجود کیفیت بالا در آب، می‌توان خاک را آب شویی کرد و به وضعیت مطلوبی برای کشت محصولات و عملکرد مطلوب محصول رسید.

البته کشاورزان استان خود را با شوری خاک در کشت محصولات کاملا سازگار می کنند، اما در عین حال باید از شور شدن بیش از اندازه خاک هم جلوگیری کنند.

جوادی در ادامه با بیان اینکه قانون حفاظت از خاک پس از ۱۰ سال در خرداد ماه سال ۱۳۹۸ در مجلس شورای اسلامی به تصویب رسید، گفت: قرار بود با ظرف ۹ ماه آیین‌نامه اجرایی این قانون تهیه شود که هنوز بعد از سه سال اقدامی نشده اما چارت سازمانی در جهاد کشاورزی به زودی برای این منظور اعلام خواهد شد.

کمبود ماده آلی، مشکل خاک خراسان رضوی

مدیر آب و خاک جهاد کشاورزی خراسان رضوی از جمله مشکلات خاک استان را کمبود ماده آلی اعلام کرد و گفت: در استانهای شمالی میزان مناسبی از مواد آلی در خاک را داریم، اما در استان ما این میزان حدود نیم درصد است، در حالیکه شاخص استاندارد آن ۱.۵ درصد است.

از زمانی که علوفه ارزش یافته و کشاورزان تا آخرین مانده گیاهان را از مزارع جمع می کنند، بازگشت بقایای گیاهان به خاک را نداریم و همین امر موجب فقیر شدن خاک به ویژه از نظر مواد آلی می شود که این امر در قوت و رشد گیاه تاثیر بسزایی دارد.

در عین حال PH بالا یا قلیایی بودن خاک مانع جذب مواد آلی توسط گیاه در خاک می شود.

از مجموع بیش از ۸۰۰ هکتار اراضی زیر کشت آبی در استان حدود یک درصد با آبهای نامتعارف و فاضلاب آبیاری می شوند که هر سال در حال کاهش و مدیریت این سطح از اراضی هستیم.

مدیر آب و خاک جهاد کشاورزی خراسان رضوی با بیان اینکه رفتار نادرست با خاک موجب افزایش سختی خاک می‌شود و عواملی مانند تغییرات اقلیم و خشکسالی این روند را تشدید می‌کنند، افزود: سختی خاک مانع از رشد گیاه می‌شود که در ایجاد سختی خاک، تردد بیش از اندازه ماشین آلات کشاورزی و ایجاد کلوخه در خاک نیز تاثیر بسزایی دارد.

وی با بیان اینکه ازبین بردن کلوخه در خاک بسیار سخت است، گفت: حتی در از بین بردن کلوخه ممکن است خاک به شکل دانه‌ای تشکیل نشود و به صورت خاک پودری شود که این مدل خاک نیز امکان رشد مناسب گیاه را ندارد./ایرنا

0 نظر برای این مطلب ارسال شده است

نظرات

پر کردن فیلد های ستاره دار الزامیست