آب و غذا

- پایگاه خبری آب و غذا -

کنترل بیولوژیک آفات در سطح 200 هکتار در حال انجام است

کنترل بیولوژیک آفات در سطح 200 هکتار در حال انجام است

رییس تحقیقات کنترل بیولوژیک موسسه تحقیقات گیاه پزشکی گفت: تا کنون در زمینه مهار بیولوژیک موفقیت بسیار خوبی کسب شده و در سطح 200 هکتار در سطح گلخانه‌های کشور در حال انجام است و توسط کشاورزان استقبال شده است.

رسول مرزبان با اشاره به کنترل زیستی و مهار بیولوژیک آفات بیان کرد: کنترل بیولوژیک از 90 سال پیش آغاز شده است و در سال 1363 با تشکیل بخش کنترل بیولوژیک اقدامات منسجم‌تر و هماهنگ شد.

یکی از مناطقی که کنترل بیولوژیک بسیار موفق بوده در گلخانه‌ها است زیرا محیط آن تحت کنترل است و می توانیم با استفاده از عوامل بیولوژیک محصولات گلخانه‌ای همچون خیار، گوجه، توت‌فرنگی و ... را عاری از سم تولید شود.

تاکنون در زمینه مهار بیولوژیک موفقیت بسیار خوبی کسب شده است و در سطح 200 هکتار در کشور گلخانه ها در حال انجام است و توسط کشاورزان استقبال شده است.

نیاز است عامل بیولوژیک تولید و توزیع شود و در اختیار گلخانه‌داران قرار گیرد و به خوبی ترویج شود.

مهار بیولوژیک آفات در کشور چشم‌انداز مثبتی دارد

وی در پاسخ به اینکه تولید عوامل بیولوژیک تا چه میزان ارزش اقتصادی دارد، بیان کرد: در این موضوع سلامت غذا اولویت است و برخی اوقات نیاز است مسئله‌ای به صورت اجباری انجام شود. زیرا نمی‌توانیم سلامت جامعه را به خطر بیندازیم اما با این حال کنترل بیولوژیک در عرصه دنیا رو به توسعه است و سالی 15 تا 20 درصد رشد دارد.

مهار بیولوژیک در ایران در حوزه گلخانه‌ها تا 10 سال گذشته صفر بوده است اما در حال حاضر 200 هکتار تحت این کنترل است و برای شروع بسیار مطلوب است و چشم‌انداز مثبتی دارد./ایانا

0 نظر برای این مطلب ارسال شده است

نظرات

پر کردن فیلد های ستاره دار الزامیست