آب و غذا

- پایگاه خبری آب و غذا -

بیمه فراگیر دام، دامداران را در چرخه تولید نگه می‌دارد

بیمه فراگیر دام، دامداران را در چرخه تولید نگه می‌دارد

 

رئیس اداره کل بیمه دام و طیور صندوق بیمه کشاورزی گفت: بیمه فراگیر دام، دامداران را در چرخه تولید نگه می‌دارد.

رضا صفری اصل بیان کرد: در سال زراعی 1401-1400 تعداد 22میلیون رأس انواع دام تحت پوشش بیمه قرار گرفته است اما متأسفانه در این سال زراعی به هفت میلیون رأس کاهش پیداکرده است.

با توجه به شرایط محیط زیستی و حوادث طبیعی که ممکن است برای دام کشور حادث شود و خسارتی به دامداران وارد شود، برای جبران سریع خسارت دامداران، طرح بیمه فراگیر دام و طیور در راستای بند ث ماده 33 برنامه پنج‌ساله ششم توسعه اقتصادی اجتماعی فرهنگی کشور در سال 98 توسط وزیر وقت جهاد کشاورزی به صندوق بیمه و سازمان‌های متولی ابلاغ شد.

از دیگر اهداف بیمه فراگیر، پوشش بیمه‌ای برای تمام دام‌های موجود کشور است. همچنین می‌توان ازجمله دیگر اهداف آن ارتقاء بهداشت عمومی و سلامت جامعه است.پیشگیری از بیماری‌های مشترک و واگیردار که ممکن است به جامعه انسانی منتقل شود نیز از دیگر مزایای این طرح است.

صندوق بیمه کشاورزی به دو روش، عملیات بیمه‌گری دام را انجام می‌دهد. روش اول، نصب پلاک صندوق بیمه برای دام‌هایی که فاقد  شماره هویت گذاری هستند، صندوق بیمه به نصب پلاک گوش 15 رقمی با کد مخصوص خود نسبت به پلاک کوبی اقدام می‌کند. با این پلاک‌ها، آن دام را در سامانه ثبت می‌کند و با رعایت شرایط بیمه، بیمه‌نامه را صادر می‌کند.

روش دوم، درصورتی‌که دام قبلاً توسط سازمان دیگری مانند سازمان دامپزشکی کشور یا اتحادیه دامداران و یا معاونت امور دام استان‌ها، هویت گذاری شده باشد، صندوق بیمه کشاورزی همان را قبول می‌کند و بیمه‌نامه را صادر می‌کند.

بیمه فراگیر دام بیش از همه برای دامداران مفید است زیرا در صورت خسارت به دامدار با پرداخت سریع غرامت توسط بیمه، دامدار همچنان در چرخه تولید باقی می‌ماند. درصورتی‌که اگر بیمه نباشد، ممکن است با خسارت وارده به دام‌های آن تا مدت‌ها نتواند در چرخه تولید ورود پیدا کند.

پرداخت غرامت به دامدار فقط منوط به وجود بیمه‌نامه است. در غیر این صورت غرامتی از صندوق بیمه کشاورزی به دامدار در زمان خسارت پرداخت نخواهد شد./ایانا

 

0 نظر برای این مطلب ارسال شده است

نظرات

پر کردن فیلد های ستاره دار الزامیست