آب و غذا

آموزش بستری برای توسعه شیلات در کشور

آموزش بستری برای توسعه شیلات در کشور

آب و غذا

در جلسه شورای راهبردی تحقیقات علوم شیلاتی کشور بر آموزش و ترویج به عنوان متغیرهای رشد این بخش تاکید شد.

در این جلسه که معاون وزیر و رئیس سازمان شیلات ایران، معاون آموزش و ترویج کشاورزی و معاون پژوهشی سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی، رؤسای چند مؤسسه تحقیقاتی کشور و مدیران کل مؤسسه آموزش و ترویج کشاورزی حضور داشتند عطااله ابراهیمی، معاون مؤسسه آموزش و ترویج کشاورزی با بیان اینکه در بحث شیلات و آبزیان آموزش و ترویج راهگشا خواهد بود گفت: مزیت‌هایی که حوزه شیلات دارد علاوه بر محدود بودن بهره‌برداران، دارا بودن مخاطبان خاص و موضوع صادرات محصولات شیلاتی، باعث می‌شود تا فرایند ترویج در تدوین برنامه اجرایی شیلات و آبزیان با سرعت و کیفیت بهتری انجام شود.

معاون آموزش و ترویج سازمان تات، با بیان اینکه این معاونت فعالیت‌های متعددی در بحث اطلاع‌رسانی، فرهنگ سازی، ظرفیت سازی، آگاهی بخشی و شبکه سازی انجام می‌دهد، افزود: توسعه منابع انسانی و سرمایه‌های اجتماعی جوامع روستایی و عشایری از اهداف مهم ما محسوب می‌شود و باور داریم، نیروی انسانی مهم‌ترین و اصلی‌ترین رکن تغییر و تحولات بخش کشاورزی است.

ابراهیمی در بخش دیگری از سخنان خود، عدالت محوری، اثربخشی و پیامد محوری، مخاطب محوری، سازگاری و زمینه گرایی، آگاهی بخشی، علاقمندسازی و ظرفیت سازی را از ارکان مجموعه آموزش و ترویج کشاورزی دانست و گفت: نگاه ویژه ما کشاورزی خانوادگی، زنان، جوانان و اقشار آسیب‌پذیر و کشاورزان خرده‌پا هستند.

وی وجود هنرستان‌های کشاورزی وابسته، مراکز جهاد کشاورزی، پژوهشگر مروجان ارشد و محققان معین، شبکه رسانه‌های آموزشی ترویجی در کل کشور، شبکه عاملین ترویج کشاورزی، گستره موضوعی و عملیاتی در همه حوزه‌های کشاورزی به عنوان حلقه رابط بین محققان، بخش‌های اجرایی و بهره‌برداران، ستاد سازمانی چند وجهی از سطح دهستان‌ها تا ستاد، بیش از ۷۰ هزار مددکار ترویجی و تسهیل گر روستایی و … را از ظرفیت‌های موجود آموزش و ترویج کشاورزی کشور برشمرد./مهر

نظرات