آب و غذا

- پایگاه خبری آب و غذا -

تولید محصولات شیلاتی تا ۳ سال آینده ۲ برابر می‌شود

تولید محصولات شیلاتی تا ۳ سال آینده ۲ برابر می‌شود

آب و غذا

رئیس سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی گفت: تولیدات محصولات شیلاتی با افزایش بهره‌وری و فناوری تا سال ۱۴۰۴ با صددرصد افزایش به ۲.۶ میلیون تن خواهد رسید.

مجتبی خیام‌نکویی رئیس سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی و معاون وزیر جهاد کشاورزی در رویداد کارآفرینی، نوآورانه، دانش‌بنیان و اشتغال‌آفرینی حوزه شیلات، اظهار کرد: 1.3 میلیون تن تولید شیلات کشور است که بر اساس برنامه وزیر جهاد کشاورزی باید به 2.6 میلیون تن با افزایش بهره‌وری در سال 1404 برسد.

2 هزار نفر عضو هیئت علمی در سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی و حدود 13 هزار نفر عضو هیئت علمی در دانشگاه‌های مختلف کشور در بخش کشاورزی فعالیت می‌کنند که این 15 هزار نفر می‌توانند وضعیت بهره‌وری در تولید محصولات کشاورزی از جمله شیلاتی را متحول کنند.

ظرفیت کم‌نظیری برای توسعه بهره‌وری در حوزه شیلات وجود دارد که برای تحقق این امر و انتقال آن به بخش تولید باید تمهیداتی ایجاد شود.

از مهمترین راهکارهای این امر استفاده از کل ظرفیت تحقیقاتی بخش کشاورزی در پروسه اجرا است به طوریکه بخش اجرا باید در تمام بخش‌های تحقیقاتی تسلط داشته باشد.

ظرفیت‌های تحقیقاتی در تمام ایستگا‌ه‌ها به طور کامل در اختیار سازمان شیلات قرار می‌گیرد تا امکان تحقق افزایش صددرصدی محصولات شیلاتی در کشور فراهم شود.

این افزایش بهره‌وری علاوه بر افزایش تولید، باید تولیدی باکیفیت و متناسب با ذائقه مردم کشور باشد.

این دهکده فناوری شیلات با همکاری وزارت علوم ایجاد می‌شود و معاونت علمی فناوری رئیس جمهور نیز آن حمایت می‌کند تا به چرخه تولید و محل مشکلات شیلات ورود کنند.

نباید دانشی در کشور در بخش کشاورزی ایجاد شود اما به عرصه وارد نشود. پذیرفتنی نیست که دانش تولید و بایگانی شود.

5 مزرعه نوآوری شیلاتی تا پایان سال ایجاد می‌شود

تا پایان سال جاری 4 تا 5 مزرعه نوآوری و فناوری در حوزه شیلات با حمایت دولت ایجاد می‌شود.

سید حسین حسینی رئیس سازمان شیلات نیز در این مراسم اظهار داشت: بسیاری از دستاوردهایی که در حوزه شیلات و صیادی به دست آمده، مرهون فعالیت‌های تحقیقاتی است به طوریکه صید 720 هزار تن ماهی با کمک سازمان شیلات انجام شده است.

وی با اشاره به اینکه باید بتوانیم زنجیره ارزش آبزیان در کشور ایجاد و بازارهای منطقه را به دست بگیریم گفت: در حال حاضر ترکیه بازار شیلاتی منطقه را در دست دارد و ما سهم قابل قبولی از آن نداریم.

ترکیه زنجیره ارزش آبزیان ایجاد کرده است و ما نیز شرایط لازم برای تحقق این مهم را در کشور داریم.

تامین امنیت غذایی یکی از اولویت‌های اصلی کشور است که با افزایش تنوع و تولید محصولات شیلاتی می‌توان به آن کمک کرد./تسنیم

0 نظر برای این مطلب ارسال شده است

نظرات

پر کردن فیلد های ستاره دار الزامیست