مدیرکل شیلات مازندران از رهاسازی پنج قطعه ماهی مولد قرهبرون در دریای خزر خبر داد و گفت: برای نخستینبار در کشور، این ماهیان پس از استحصال تخم به روش میکروسزارین و طی دوره بازتوانی، بهجای حذف از چرخه حیات به زیستگاه طبیعی خود بازگردانده شدند.
به گزارش آب و غذا به نقل از فارس ، نیما حسینزاده، مدیرکل شیلات مازندران از رهاسازی پنج قطعه ماهی مولد قرهبرون در دریای خزر خبر داد و اظهار کرد: این ماهیان نخستین گروهی هستند که پس از انجام فرآیند استحصال تخم به روش میکروسزارین، به جای حذف از چرخه حیات، پس از بازتوانی و اطمینان از سلامت کامل به زیستگاه طبیعی خود بازگردانده شدند.وی با بیان اینکه این اقدام برای نخستین بار در آبهای ساحلی ایران انجام شده است، افزود: در گذشته ماهیان خاویاری پس از استحصال تخم عملاً از چرخه تولید خارج میشدند، اما با بهرهگیری از روشهای نوین و کمتهاجمی، امکان حفظ حیات ماهیان مولد و بازگشت آنها به دریا فراهم شده است.مدیرکل شیلات مازندران ادامه داد: این ماهیان پس از طی مراحل درمانی و بازتوانی، تحت نظارت متخصصان پژوهشکده اکولوژی دریای خزر و دامپزشکی استان مورد ارزیابی قرار گرفتند و پس از تأیید سلامت، در دریای خزر رهاسازی شدند.
حسینزاده با اشاره به اهمیت این اقدام در حفاظت از ذخایر ماهیان خاویاری گفت: ماهیان خاویاری که از آنها به عنوان فسیلهای زنده یاد میشود، طی سالهای گذشته به دلیل صید بیرویه، آلودگیهای زیستمحیطی و تغییرات اقلیمی با تهدیدهای جدی مواجه بودهاند و اجرای چنین طرحهایی میتواند به حفظ و تقویت جمعیت این گونههای ارزشمند کمک کند.
تمامی ماهیان رهاسازیشده به تگهای الکترونیکی مجهز شدهاند تا امکان ردیابی و پایش آنها در محیط طبیعی فراهم باشد و اطلاعات علمی مورد نیاز برای برنامههای حفاظتی و تکثیر در اختیار پژوهشگران قرار گیرد.مدیرکل شیلات مازندران خاطرنشان کرد: بازگشت این ماهیان مولد به دریای خزر، گامی مهم در مسیر صیانت از ذخایر ژنتیکی آبزیان ارزشمند خزر و نشانهای از حرکت به سمت شیوههای نوین و پایدار در مدیریت منابع شیلاتی کشور است.

