آب و غذا

- پایگاه خبری آب و غذا -

تولید ۳۷۲ میلیون قطعه تخم چشم‌زده ماهی در سال جاری

تولید ۳۷۲ میلیون قطعه تخم چشم‌زده ماهی در سال جاری

آب و غذا

رئیس سازمان شیلات ایران گفت: تاکنون به تجاری‌سازی و معرفی آبزی‌پروری به عنوان یک کار اقتصادی کمتر پرداخته شده که با ایجاد شورای راهبری تحقیقات در حوزه‌های تکنولوژی، فرصت های زیادی وجود دارد.

سیدحسین حسینی، معاون وزیر و رئیس سازمان شیلات ایران در اجلاس سراسری رؤسای مؤسسات پژوهشی و تحقیقاتی سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی که در مؤسسه اصلاح و تهیه نهال و بذر کشور در کرج برگزار شد، با اشاره به تولید ۳۷۲ میلیون قطعه تخم چشم زده ماهی در کشور در سال جاری اظهار کرد: ۹۰ درصد از این تولیدات تخم‌های تک جنسی ماده هستند که در افزایش تولید تأثیر بسزایی دارد.

وی با بیان اینکه بیشتر این تخم‌های چشم زده از گونه قزل‌آلا هستند، افزود: در چند سال اخیر به هر دلیلی ساختار مجزایی از تحقیقات و اجرا داشتیم و با وجود افراد کاربلد در حوزه شیلات با چالش‌هایی مواجه شدیم.

حسینی با بیان اینکه تحقیقات شیلات بسیار گران، پیچیده و دقیق است، گفت: مدیریت هزینه و زمان در تحقیقات به دلیل هزینه‌بر بودن و زمان‌بر بودن امکان‌پذیر نبود مگر اینکه بتوانیم پژوهش را در راستای نیاز اجرا قرار دهیم که اکنون انجام شده است.

وی با بیان اینکه میزان آبزی‌پروری در کشور یک میلیون و ۹۵۹ تن و میزان ۷۰۲ هزار تن صید را باید پایدار نگه داریم، اظهار داشت: همیشه پایش‌ها باید با نیاز مجاز برداشت انجام شود.

گام اول در پایش‌ها، ارزیابی ذخایر برداشت شده یا کمتر برداشت شده است که زیربنای تلاش صیادی است و پژوهش و تحقیقات را باید کنار اجرا قرار داد.

همچنین در بازسازی ذخایر و پایداری برداشت که در شمال با تکثیر و رهاسازی و در جنوب با زیستگاه‌های مصنوعی برای حفظ اکوسیستم و حفاظت از دریاها انجام می‌شود باید پژوهشگران در کنار بخش اجرا قرار گیرند و بتوانند کار پایدار را در دستور کار خود قرار دهند.

وی با تاکید بر اینکه افزایش بهره‌وری امکان‌پذیر نیست مگر اینکه وثوق دانش در حوزه برداشت اتفاق بیافتد، اضافه کرد: باید از ۵۵۷ هزار تن ظرفیت آبزی‌پروری ۳۰ درصد در افزایش راندمان انجام شود.

حسینی با اشاره به اینکه در تنوع گونه‌ای آبزی‌پروری کار زیادی انجام شده است، گفت: تاکنون به تجاری‌سازی و معرفی این بخش به عنوان یک کار اقتصادی کمتر پرداخته شده است که با ایجاد شورای راهبری تحقیقات در حوزه‌های تکنولوژی، فرصت، ظرفیت و پتانسیل زیادی برای این بخش وجود دارد.

همچنین برای تثبیت گونه جدید بومی یا غیربومی فقط با مدل سنتی سیستماتیک پیش می‌رویم در صورتی که امکان ژنوم منطبق با گونه بومی وجود دارد.

این مقام مسؤول به موضوع نهاده‌های خوراک آبزیان نیز اشاره و اظهار کرد: خوراک آبزیان گران است و پیچیدگی‌های خاص خود را دارد که برای تولید آن به نتایج خوبی رسیده‌ایم ولی ارزان‌سازی نهاده‌های وابسته و برخی مراحل رشد آبزیان را باید پیش ببریم.

برای تحقق برنامه تحولی وزیر جهاد کشاورزی که تولید آبزیان را از ۱.۲ میلیون تن به ۲.۶ میلیون تن برسانیم باید از سمت آب‌های داخلی با حفظ و افزایش بهره‌وری به سمت دریا به عنوان پایه زیستی، کرانه و فراپس‌کرانه و آبزیان متنوع و متعدد برویم.

حسینی با بیان اینکه کشورهای متعددی در این موضوع پیش رفته‌اند، افزود: ما این ظرفیت خدادادی را کمتر به کار گرفته‌ایم و این مهم انجام نمی‌شود، مگر اینکه همه با هم‌افزایی، کنار هم باشیم./مهر

0 نظر برای این مطلب ارسال شده است

نظرات

پر کردن فیلد های ستاره دار الزامیست