آب و غذا

- پایگاه خبری آب و غذا -

برگزاری دهمین اجلاس سالانه مشارکت جهانی خاک در سراسر جهان

برگزاری دهمین اجلاس سالانه مشارکت جهانی خاک در سراسر جهان

آب و غذا

دهمین اجلاس سالانه مشارکت جهانی خاک به صورت مجازی در سراسر جهان برگزار می شود.

به نقل از معاونت آب و خاک وزارت جهاد کشاورزی، دهمین اجلاس سالانه مشارکت جهانی خاک(GSP) کار خود را با شرکت حدود ۳۰۰ نفر از مدعوین این اجلاس از سراسر جهان، شامل نمایندگان دولتی و نهادهای مردمی کشورهای عضو، مدیران و مشاوران بین المللی فائو، کارشناسان و محققین خاک از دوم تا چهارم خرداد مصادف با ۲۳ تا ۲۵ می ۲۰۲۲ به صورت مجازی آغاز کرد.

برپایه این گزارش دوشنبه و در مراسم افتتاحیه اجلاس مذکور، فریبرز عباسی، سرپرست معاونت آب و خاک وزارت جهاد کشاورزی در سخنرانی خود به تجارب و دستاوردهایی که در راستای تعامل و همکاری با GSP در سالهای اخیر عاید کشور ایران شده است، اشاره کرد.

عباسی ابلاغ دستورالعمل الزام مطالعات خاکشناسی به عنوان یکی از ملزومات اجرای طرح سامانه های نوین آبیاری، تصویب و ابلاغ قانون خاک، تشکیل دفتر امورخاک کشاورزی، تشکیل کمیته فنی و ملی خاک در راستای همکاری با GSP و توجه به موضوع ارتقای ظرفیت و ترویج فرهنگ توجه به خاک در جامعه را بعنوان موارد مهم اشاره کرد.

وی همچنین به برگزاری مرتب و سالانه مراسم روز جهانی خاک در جهان و ایران توجه و تاکید ویژه نمود و ضمن ابراز خرسندی تاکید کرد کشور ایران برنامه ریزی و هماهنگی لازم برای ارتقای کمی و کیفی همکاری های فنی با GSP را در دستور کار دارد.

لازم به ذکر است در این اجلاس علاوه بر بررسی عملکرد یک دهه گذشته GSP (دهمین سالگرد تشکیل GSP) برنامه ها و فعالیت های جامع تدوین شده تا سال ۲۰۳۰ مورد بررسی، تبادل نظر و تصویب اعضا قرار خواهد گرفت.

برگزار کننده این اجلاس جهانی، دبیرخانه GSP در مقر فائو واقع در رم ایتالیا است./مهر