آب و غذا

- پایگاه خبری آب و غذا -

شانزدهمین نمایشگاه تخصصی کشاورزی در استان مرکزی برگزار می‌شود

شانزدهمین نمایشگاه تخصصی کشاورزی در استان مرکزی برگزار می‌شود

رئیس جهادکشاورزی استان مرکزی گفت: شانزدهمین نمایشگاه تخصصی کشاورزی، نهاده ها، ماشین‌آلات؛ صنایع تبدیلی، دام و طیور، آبزیان، باغبانی، داروهای دامپزشکی و صنایع وابسته از ۱۴ تا ۱۷ آذر در محل دائمی نمایشگاه های دائمی اراک در فضایی به مساحت ۱۰ هزار مترمربع با حضور فعالان اقتصادی از داخل و خارج استان برگزار می شود.

علی صفری دوم آذرماه در نشست با اصحاب رسانه اظهار کرد: وظیفه اصلی وزارت جهادکشاورزی تامین امنیت غذایی در کشور است که به تبع آن سازمان جهادکشاورزی در استان این ماموریت را دنبال می کند.

استان مرکزی علیرغم اینکه بیشتر به رویدادهای صنعتی می پردازد اما در تولید کالای اساسی نیز خودکفا است و مازاد تولید را به سایر استان‌ها صادر می کند.

آموزش و ترویج، ابزارهایی برای رسیدن به امنیت غذایی هستند، اگر ترویج و آموزش به خوبی انجام شود، بهره برداران می توانند افزایش بهره وری داشته باشند.

تاکنون حضور استان های کردستان، لرستان، البرز، قم، سمنان و مرکزی برای شرکت در این نمایشگاه اعلام آمادگی کرده اند، همچنین در این نمایشگاه تاکنون۵۰ واحد تولیدی اعلام آمادگی کرده اند و رویدادهایی نیز در این نمایشگاه اجرا می شود.

در آبان ماه رکورد جوجه ریزی امسال زده شد و با ۳ میلیون و ۱۲۴ هزار قطعه جوجه ریزی نسبت به ماه قبل ۵۰ درصد و نسبت به مدت مشابه سال قبل ۳۵ درصد افزایش جوجه ریزی داشته ایم.

مدیر آب و خاک سازمان جهادکشاورزی استان مرکزی نیز با اشاره به اینکه ۸۵ درصد اعتبارات سازمان در حوزه آب و خاک هزینه می شود گفت: خاک، بستر حیات است، این خاک جزو منابعی است که باید حفظ و حراست شود چراکه در صورت عدم استفاده صحیح به سمت نابودی و اتمام می رود.

شمسی اضافه کرد: با توجه به اهمیت خاک، امسال به این سمت حرکت کردیم که کارگروه استانی حفاظت خاک تشکیل شود که قطعاً ضرورت این کارگروه در آینده بیشتر احساس می شود.

بزرگترین مزیت این کارگروه هم افزایی سازمان های متولی خاک در استان است، به مناسبت روز جهانی خاک برنامه های متنوع پیش بینی شده است.

تور ملی آموزشی- ترویجی؛ نشست خبری، کشاورزی حفاظتی در دیم زارها با حضور بهره برداران و ... از جمله این برنامه های پیش بینی شده است.

رامین اخلاصی، مدیر امور اراضی جهادکشاورزی استان مرکزی نیز بیان کرد: از دو میلیون هکتار اراضی استان، برای واگذاری ارضی ملی در حوزه صنعتی و کشاورزی باید مجوز تغییر کاربری اراضی اخذ شود.

از ابتدای امسال تاکنون در حوزه های دام و طیور، صنایع تبدیلی و تکمیلی، شهرک گلخانه ای، دیوار و ابنیه باغی، صنایع کشاورزی و گردشکری ۱۱۵ مجوز صادر شده که ۱۴۲ هکتار را شامل می شود و از آمار مذکور، حدود ۸۶ درصد مجوزها مستقیما بستر تولید کشاورزی بوده است.

کشاورزان پیش از هرگونه احداث و اقدام در اراضی خود باید با مراجعه به جهادکشاورزی و سایت iraneland.ir  تقاضای تغییر کاربری را در پروسه تشکیل پرونده قرار دهند و هرگونه اقدام خارج از این مسیر یک تخلف محسوب می شود./ایسنا