آب و غذا

- پایگاه خبری آب و غذا -

هشتمین همایش ماهیان خاویاری برگزار می‌شود

هشتمین همایش ماهیان خاویاری برگزار می‌شود

باهدف حفظ نشان یا برند خاویار ایرانی، 27 تیرماه، تهران میزبان هشتمین همایش ماهیان خاویاری، نمایشگاه خاویار و صنایع وابسته است.

مدیرکل دفتر بازسازی ذخایر آبزیان با اعلام این مطلب گفت: از آنجائی که ممنوعیت صید تجاری ماهیان خاویاری از سال 2010 میلادی آغاز و تاکنون نیز تمدیدشده است، در راستای بازسازی ذخایر و حفظ برند خاویار ایرانی و تأمین نیاز بازار اقدامات شایسته‌ای به انجام رسیده است.

خاویار برای ما ایرانیان یک نماد ملی همانند فرش و زعفران هست و در تمام دنیا خاویار ایرانی یک محصول نمونه است و ایران را هم با این نام می‌شناسند و لذا حالت شناسنامه برای ما دارد و حتی اگر ما با یک نگاه میراثی هم که شده و یک نگاه ماندگار،  باید تلاش کنیم و این حوزه را تقویت کنیم و از طرفی هم ارزش بالایی دارند و شاید یکی از باارزش‌ترین ماهیان همین ماهیان خاویاری هستند و اقتصاد بسیار خوبی داشته و سرمایه‌گذاری‌های خوبی هم در این صنعت انجام‌شده است.

با توجه به پتانسیل‌ها و هدف‌گذاری‌های انجام‌شده در این حوزه با نگاه عادی و شرایط حاکم دستیابی به آن‌ها امکان‌پذیر نیست و نیازمند یک نگاه ویژه و متفاوت‌تری است و بانک‌ها باید با شرایط ویژه‌ای به کمک بیایند تا این برنامه‌ها اجرایی و عملی گردند.

برگزاری این‌چنین همایش‌ها و نمایشگاه‌هایی فرصت بسیار خوبی برای معرفی صنعت، محصول باارزش تولیدی و دستاوردهای حاصله هست.

در حال حاضر بیش از ۱۹۵ مزرعه تولید ماهیان خاویاری در سطح کشور وجود دارد که گوشت و خاویار پرورشی را تولید می‌کند.

در سال ۱۴۰۱  بیش از ۴۶۵۰  تن گوشت ماهیان خاویاری و بیش از 18.5 تن خاویار پرورشی تولیدشده است که میزان خاویار خارج‌شده از کشور، چه از مسیر گمرک و چه به شکل مسافری  با توجه به مجوزهای صادره توسط مدیریت اجرایی سایتس بیش از 5.5 تن برآورد می‌شود.

در هشتمین همایش روز ملی خاویار ایرانی در کنار تولیدکنندگان و صادرکنندگان و کلیه مرتبطان بخش، متولیانی از وزارت جهاد کشاورزی، سازمان شیلات ایران، سفرای کشورهای آفریقایی، آسیایی، آمریکای جنوبی، کشورهای اروپایی و حاشیه دریای خزر، خلیج‌فارس و دریای عمان، به پیشنهاد بخش خصوصی برای حفظ و معرفی برند خاویار ایرانی دعوت خواهند داشت تا در کنار معرفی محصولات و پتانسیل‌ها امکان گسترش بازارهای جدید فراهم شود.

گفتنی است مکان دقیق این همایش متعاقباً اعلام می‌شود./ایانا