آب و غذا

- پایگاه خبری آب و غذا -

تورم خوراکی‌ها در شهریور ماه اعلام شد

تورم خوراکی‌ها در شهریور ماه اعلام شد

طبق گزارش مرکز آمار ایران، در شهریورماه سال جاری بیشترین افزایش قیمت برای گروه‌های مختلف کالاهای خوراکی در مناطق شهری کشور مربوط به گروه سبزیجات و حبوبات است.

به گزارش آب و غذا به نقل از مهر ، مرکز آمار ایران طی گزارشی میزان تغییرات متوسط قیمت اقلام خوراکی منتخب برای گروه‌های مختلف کالاهای خوراکی در مناطق شهری کشور در شهریور ماه ۱۴۰۳ را منتشر کرد که به شرح ذیل است:

گروه نان و غلات

در این گروه، اقلام «شیرینی خشک» با ۱.۸ درصد و «برنج خارجی درجه یک» با ۱.۳ درصد بیشترین افزایش قیمت را نسبت به ماه قبل داشته‌اند. همچنین بیشترین کاهش قیمت مربوط به «رشته آش» با منفی ۴.۳ درصد است.

گروه گوشت قرمز، سفید و فرآورده‌های گوشتی

در این گروه، بیش‌ترین افزایش قیمت نسبت به ماه قبل مربوط به اقلام «مرغ ماشینی» با ۵.۱ درصد و «ماهی قزل آلا» با ۱.۹ درصد است.

گروه لبنیات، تخم مرغ و انواع روغن

در این گروه، بیش‌ترین افزایش قیمت نسبت به ماه قبل مربوط به «تخم مرغ» با ۵.۶ درصد، «کره پاستوریزه» با ۴.۵ درصد و «ماست پاستوریزه» با ۲.۱ درصد است.

گروه میوه و خشکبار

در این گروه، بیش‌ترین افزایش قیمت نسبت به ماه قبل مربوط به «کشمش پلویی» با ۳.۰ درصد و همچنین بیش‌ترین کاهش قیمت مربوط به «هندوانه» با منفی ۲۳ درصد، خربزه با کنفی ۱۹.۲ درصد و هلو با منفی ۱۰ درصد است.

گروه سبزیجات و حبوبات

در این گروه، بیش‌ترین افزایش قیمت نسبت به ماه قبل مربوط به «خیار» با ۱۳.۵ درصد و «هویج فرنگی» با ۹.۸ درصد و «قارچ» با ۷.۹ درصد و همچنین بیشترین کاهش قیمت مربوط به «گوجه فرنگی» با منفی ۱۰.۴ درصد و «پیاز» با منفی ۵.۰ درصد است.

گروه قند و شکر، آشامیدنی‌ها و سایر خوراکی‌ها

همچنین در گروه قند و شکر، آشامیدنی‌ها و سایر خوراکی‌ها، بیش‌ترین افزایش قیمت نسبت به ماه قبل مربوط به «سس گوجه فرنگی» با ۳.۷ درصد و «رب گوجه فرنگی» با ۳.۲ درصد است.

تورم خوراکی‌ها در شهریور ماه اعلام شد

تورم خوراکی‌ها در شهریور ماه اعلام شد

مطابق این گزارش، بیشترین افزایش قیمت اقلام خوراکی در شهریور ماه سال جاری در قیاس با مدت مشابه در سال گذشته، مربوط به هویچ فرنگی با ۸۹.۹ درصد، لیموترش با ۷۲ درصد و پیاز با ۷۰ درصد است. همچنین بیشترین آمار کاهش قیمت در این بازه زمانی در قیاس با مدت مشابه در سال قبل مربوط به روغن نباتی جامد با ۱۰.۳ درصد، روغن مایع با ۹.۶ درصد و پسته با ۳.۵ درصد است.

گفتنی است؛ در شهریور ماه سال جاری از ۵۳ قلم کالای خوراکی مناطق شهری، تعداد ۲۳ قلم کالا درصد تغیرات سالانه بالاتر از نرخ تورم نقطه ای نقاط شهری کشور (۳۱.۷ درصد) داشته‌اند.

نظرات