آب و غذا

- پایگاه خبری آب و غذا -

استفاده از کلاژن زائدات آبزیان در تولید کرم‌های پوستی

استفاده از کلاژن زائدات آبزیان در تولید کرم‌های پوستی

عضو هیات علمی موسسه تحقیقات علوم شیلاتی کشور، از دستیابی به دانش فنی کلاژنی خبر داد که می‌تواند در تولید کرم‌های پوستی موثر باشد.

مینا سیف زاده گفت: دانش فنی تولید کرم‌های کلاژنی ساخته‌شده از زائدات آبزیان، یکی از دستاوردهای مرکز ملی تحقیقات فرآوری آبزیان است که می‌تواند در تولید کرم‌های پوستی به کار رود.

وی با اشاره به اینکه اغلب زائدات آبزیان برای تهیه پودر ماهی و مصارف غذای آبزیان، کاربرد دارد، افزود: سوزاندن یا رها شدن زائدات آبزیان در محیط‌زیست، یکی از مسائل مهمی است که به آلودگی زیست‌محیطی منجر شده و می‌تواند عواقب جبران‌ناپذیری را برای طبیعت به همراه داشته باشد. بنابراین هر اقدامی در راستای استفاده بهینه از این زائدات و ایجاد ارزش‌افزوده از طریق آن، کمک به طبیعت و محترم شمردن مسئولیت‌های اجتماعی است.

گذشته از این‌ها حرام بودن کلاژن خوک بر اساس مبانی دین اسلام و خطر انتقال بیماری‌های زئونوز مانند انسفالوپاتی اسفنجی گاو و بیماری پا و دهان همراه با کلاژن گاو، موجب شد ایده تولید کلاژن از زائدات آبزیان قوت بگیرد. با توجه به اینکه کلاژن استحصال‌شده از زائدات آبزیان بر اساس تمام ادیان، قابل‌پذیرش است.

وی در ادامه با اشاره به اینکه ایده به‌کارگیری زائدات آبزیان برای تولید کلاژن در فرمولاسیون کرم‌های آرایشی بهداشتی حاوی کلاژن، توسط پژوهشگران عرصه تحقیقات شیلات، پیگیری شد، خاطرنشان کرد: استفاده بهینه از زائدات فرآوری آبزیان، بازیافت زائدات آبزیان، کاهش واردات کلاژن و محصولات آرایشی بهداشتی حاوی کلاژن و افزایش ارزش اقتصادی زائدات آبزیان، از ارزش‌های قابل‌انتظار این دستاورد به شمار می‌رود.

جذب و توزیع آسان‌تر کرم‌های آرایشی بهداشتی حاوی کلاژن روی پوست به دلیل ساخته‌شدن از کلاژن با وزن مولکولی پائین و واحدهای پپتیدی کوچک، کنترل کیفیت آسان‌تر کلاژن آبزیان در مقایسه با کلاژن گاو، طبیعی بودن، ایمونوژنیسیتی پایین، تکرارپذیری اثرات آن، محتوای بالای کلاژن، زیست‌تخریب‌پذیری و سازگاری با محیط‌زیست، محتوای ناچیز آلاینده‌ها و سموم بیولوژیکی، کدورت و تجمع پایین و مقاومت حرارتی بالاتر در مقایسه با کلاژن گاو، از مهم‌ترین مزیت‌های رقابتی کرم‌های پوستی تولیدشده از کلاژن زائدات آبزیان محسوب می‌شود که عضو هیات علمی موسسه تحقیقات علوم شیلاتی کشور به آن‌ها اشاره کرد.

سیف‌زاده، بابیان اینکه در سال‌های اخیر تقاضا برای محصولات مراقبت از پوست، افزایش داشته است، گفت: سالانه به‌طور میانگین حدود 2/1 بیلیون دلار در ارتباط با محصولات مراقبت از پوست در کشور هزینه می‌شود. به‌طوری‌که ایران، جزو هفتمین بازار بزرگ مصرف‌کننده محصولات مراقبت از پوست در جهان است.

با توجه به تولید 20 درصد از محصولات آرایشی بهداشتی در ایران و واردات 80 درصد از این محصولات به کشور، گردش مالی محصولات زیبایی و مراقبت شخصی در بازار ایران از 41/82 میلیون دلار در سال 1396 به 172/10 میلیون دلار در سال 1402 رسیده است. بنابراین به دلیل افزایش قیمت دلار و نوسانات نرخ ارز، استفاده از این محصولات ازنظر اقتصادی، چندان به‌صرفه نیست.

ازآنجاکه امکانات و شرایط لازم برای تولید کرم‌های حاوی کلاژن آبزیان در شرکت‌های تولیدکننده محصولات آرایشی بهداشتی ایران وجود دارد، این گزینه می‌تواند قیمت تمام‌شده را کاهش دهد. علاوه بر آن، با در نظر گرفتن حدود سه ماه دوره بازگشت سرمایه و هزینه‌های ثابت، پیش‌بینی حداقل سود 20 درصد برای هر سه ماه، نرخ بازگشت سرمایه برای هرسال ۸۰ درصد و قیمت تمام‌شده فروش فرآورده سبب سود خواهد شد./ایانا

0 نظر برای این مطلب ارسال شده است

نظرات

پر کردن فیلد های ستاره دار الزامیست