آب و غذا

- پایگاه خبری آب و غذا -

انحصار در تولید و واردات کودهای پایه

انحصار در تولید و واردات کودهای پایه

عضو هیأت مدیره انجمن واردکنندگان کود گفت: بیش از ۷۰ درصد تولید و واردات کودهای پایه از سوی شرکت‌های دولتی و خدماتی و زیرمجموعه‌های آنها در حال انجام است.

سیدمنصور هاشمی، رییس هیأت مدیره انجمن واردکنندگان بذر اصلاح شده در نشست خبری به مناسبت به مناسبت دهمین نمایشگاه تخصصی نهاده‌های کشاورزی گفت: حدود یک میلیارد و ۴۰۰ میلیون دلار صادرات انواع میوه و صیفی‌جات داشتیم که در برخی از این اقلام در جهان دارای رتبه‌های نخست هستیم.

بنا بر آمار گزارش شده از سوی فائو در سال ۲۰۲۲ میلادی، ایران در صادرات انجیر رتبه نخست را با صادرات ۱۲ هزار تن در جهان داراست. در صادرات پسته و خرما رتبه دوم با صادرات به ترتیب ۴۵ و ۲۶۹ هزار تن، هندوانه جایگاه سوم با صادرات ۳۷۵ تن، بادمجان جایگاه چهارم با صادرات ۳۷ هزار تن، کشمش و کیوی رتبه ششم با صادرات به ترتیب ۶۳ و ۷۳ هزار تن، کلم رتبه هفتم با صادرات ۹۴ هزار تن، هویج و فلفل به ترتیب با صادرات ۱۰۱ و ۷۱ هزار تن رتبه نهم و کدو با صادرات ۳۶ هزار تن رتبه دهم را دارا هستیم.

این آمار در شرایط تحریمی است و محدودیت‌هایی است که کشور در امر صدور محصولات خود دارد.

انحصار در کودهای پایه

در ادامه کیانوش کلهر از اعضای هیأت مدیره انجمن واردکنندگان سموم به سخن پرداخت و گفت: واردات سم و کود در تأمین نهاده‌های کشاورزی سهم ناچیزی دارد. در این خصوص کمتر از یک‌چهارم بازار است.

با اتخاذ سیاست‌هایی باید از انحصار تنوع نهادهای کشاورزی جلوگیری کرد.

وی با بیان اینکه امکان واردات بسیاری از آفت کش‌ها وجود ندارد، اظهار کرد: بیش از ۷۰ درصد تولید و واردات کودهای پایه از سوی شرکت‌های دولتی و خدماتی و زیرمجموعه‌های آنها در حال انجام است./مهر

0 نظر برای این مطلب ارسال شده است

نظرات

پر کردن فیلد های ستاره دار الزامیست