آب و غذا

- پایگاه خبری آب و غذا -

بیش از ۲ هزار گونه گیاه دارویی کشور در حال انقراض است

بیش از ۲ هزار گونه گیاه دارویی کشور در حال انقراض است

آب و غذا

مدیرکل دفتر امور مراتع سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری کشور گفت : بیش از ۲ هزار گونه گیاه دارویی در عرصه های جنگلی و مرتعی کشور در حال انقراض است. 

 ترحم بهزاد در چهارمین کنگره بین المللی و پنجمین همایش ملی زیست فناوری گیاهان دارویی و قارچ های کوهی در رامسر افزود: تاکنون بیش از هشت هزار گونه گیاهی در کشور شناسایی  شده که بیش از دو سوم آن گونه های اروپایی است.   

از این تعداد حدود هزار و ۸۲۸ گونه منحصربفرد ایران است و ۲ هزار و ۳۰۰ گونه دارویی خوراکی و صنعتی و بهداشتی است. 

در حالی که در گذشته دارویی وجود نداشت، مردم دارویی از همین گیاهان برای مداوا  استفاده می کردند و در دوران کرونا هم گیاهان داروی خیلی زیاد مصرف می شد. 

با همه مزیت ها و خواصی که گیاهان دارویی دارد متاسفانه هنوز در زمینه بهره برداری آن ساماندهی نشده است. 

امروز عطاری هایی که در جای جای کشور فعالیت دارند بدون توجه  به رعایت قوانین بهره برداری گونه های گیاهی برداشت می کنند و نکته مهم تر زمانی که تاریخ انقضای این گونه ها در عطاری ها بگذرد نه تنها خاصیت‌ ندارند بلکه مضر هم هستند. 

رویکرد سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری در گذشته تولید علوفه بوده در حالی که امروز  نوع نگاه تغییر کرده و برای بهبود معیشت مردم و طبیعت پوشش گیاهی برنامه ها و راهبردهای قابل توجهی دارد. 

به گفته این مسوول این برنامه ها در قالب راهنمای طرح مرتعداری نظیر بوم گردی، گردشگری ، زراعت چوب  پرورش ماکیان ، پروار بندی و مهم تر توسعه گیاهان دارویی است. 

امروز فعالیت در کشت گیاهان دارویی و ارزآوری که دارد خیلی می تواند به بهبود معیشت خانوارها کمک کند و ضمن آنکه فعالیت در این حوزه هم جلوی فرسایش خاک، تخریب طبیعت را می گیرد. 

هزار و ۲۴۷ طرح بهره برداری از عرصه های ملی در  سطح پنج میلیون و ۲۰۰ هکتار در کشور تهیه شده است، از این میزان سطح حدود چهار میلیون هکتار آن به صورت فعال و مورد بهره برداری قرار می گیرد و سطح مفید آن ۲ میلیون و ۵۶۰ هزار هکتار است. /ایرنا

0 نظر برای این مطلب ارسال شده است

نظرات

پر کردن فیلد های ستاره دار الزامیست