آب و غذا

- پایگاه خبری آب و غذا -

تقویم کوچ پاییزه در سال ۱۴۰۳ رعایت شود

تقویم کوچ پاییزه در سال ۱۴۰۳ رعایت شود

مدیرکل دفتر امور مراتع سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری کشور گفت: انتظار می رود امسال تقویم کوچ پاییزه مرتعداران رعایت شود.

به گزارش آب و غذا به نقل از ایرنا ، «ترحم بهزاد» ضمن اشاره به مصوبات کارگروه ملی مدیریت چرا، کنترل پروانه چرای دام و ساماندهی کوچ، افزود: با توجه به اتمام فصل بهره‌برداری از مراتع ییلاقی کشور، آغاز کوچ پاییزه مرتعداران به سمت مراتع قشلاقی و به‌منظور رعایت تقویم کوچ پاییزه و ایجاد نظم در مسیر کوچ و همچنین ایجاد هماهنگی و همکاری اثربخش با همه ارگان‌های مربوط در سطح استان و استان‌های همجوار، ضرورت دارد برنامه‌ریزی لازم برای تشکیل کارگروه استانی با محوریت استانداران انجام شود.

لازم است اهداف و موضوعات مرتبط از قبیل پیشگیری از چرای غیرمجاز مراتع، اخذ اطلاعات مرتعداران، برخورد قانونی با متخلفان، حمایت از حافظان منابع طبیعی، خدمات‌رسانی مطلوب و همچنین تامین و توزیع به موقع و کافی آب، علوفه و نهاده‌های دامی جهت به حداقل رساندن خلا بین ییلاق و قشلاق با جدیت مورد پیگیری قرار گیرد.

تقویم کوچ عشایر و تاریخ ورود آنان به مراتع قشلاقی، تابع تاریخ مندرج در مجوز چرای دام صادره خواهد شد.

به گفته وی، همچنین فرهنگ‌سازی و ایجاد آگاهی عمومی، تشکیل کارگروه استانی با محوریت استانداران با تاکید بر ایجاد نظم، تامین نهاده در خلاء زمانی تا شروع فصل بهره‌برداری قشلاق و مدیریت اثربخش کوچ پاییزه، هماهنگی و همکاری لازم با استان‌های همجوار درگیر موضوع کوچ پاییزه ضروری به نظر می‌رسد.

جمع‌آوری اطلاعات مرتعداران و تکمیل بانک اطلاعات مراتع کشور در «سمطا»، آموزش بهره‌برداران و کارشناسان و ضابطان خاص دادگستری، گشت‌زنی و استقرار اکیپ‌های ثابت و سیار مدیریت چرا، کنترل پروانه‌ چرای دام و ساماندهی کوچ، و کنترل پروانه چرای دام (اجرای فصول سوم و چهارم اصلاحیه شیوه‌نامه) در دستور کار قرار گیرد.

شمارش تعداد دام موجود، کنترل تعداد دام مجاز، تاریخ ورود و خروج دام از مرتع، کنترل وضعیت پرداخت عوارض چرای دام، اخراج دام مازاد بر مجوز چرای دام و اخراج دامداران فاقد مجوز چرای دام دارای اهمیت است.

وی بر لزوم تنظیم و ابلاغ اخطارهای کتبی در دو نوبت، بررسی و تحقیق موارد اجاره مرتع ضمن تنظیم صورتجلسه، بررسی و تحقیق وضعیت تداوم حرفه مرتعداری ضمن تنظیم صورتجلسه، بررسی و تحقیق وضعیت فروش و یا انتقال مجوز چرای دام، و بررسی و تحقیق وضعیت جعل در مفاد مندرج در پروانه چرای دام ضمن پیگیری قضایی تاکید کرد.

کنترل وضعیت اجرای بند ۴۸ (جایگزینی مرتعدار متوفی) در فصل دوم اصلاحیه شیوه‌نامه، بررسی و تحقیق در خصوص هرگونه تغییر کاربری اراضی ملی در محدوده پروانه چرای دام، بررسی و تحقیق در خصوص میزان مشارکت مرتعداران در اطفای حریق، و تشکیل و پیگیری پرونده تخلف اعم از کیفری و حقوقی باید در اجرای دستورالعمل مدیریت چرا، کنترل پروانه چرای دام و ساماندهی کوچ در مراتع قشلاقی مورد تاکید قرار گیرد.

نظرات