رئیس اتحادیه فروشندگان لوازم خانگی هشدار داد بسیاری از تبلیغات فروش اقساطی در بازار واقعی نیستند و نرخ سود آنها بیشتر از ارقام اعلامشده است.
وبگاه آب و غذا به نقل از زومیت ، اکبر پازوکی، رئیس اتحادیه فروشندگان لوازم خانگی با اشاره به افزایش تبلیغات فروش اقساطی در بازار، اعلام کرد که بسیاری از این تبلیغات واقعی نیستند و واحدها در عمل حداقل ۲۵ درصد مبلغ کالا را بهصورت پیشپرداخت دریافت میکنند.
او گفت برخلاف شعارهایی مانند فروش بدون پیشپرداخت یا بهره کم، نرخ سود واقعی این طرحها بسیار بالاتر از ارقام اعلامشده است و مردم باید در مواجهه با این تبلیغات هوشیار باشند.
اکبر پازوکی با اشاره به رکود حاکم بر بازار لوازم خانگی، اظهار کرد که تغییر قیمت لوازم خانگی در سالهای اخیر و کاهش قدرت خرید مردم باعث شده بسیاری از خریداران به جای خرید کالا، بیشتر به تعمیر لوازم موجود بپردازند. بهگفته او، تنها در شرایطی که کالا قابل تعمیر نباشد یا نیاز فوری وجود داشته باشد، خرید جدید انجام میشود.
او در درباره وضعیت خرید جهیزیه تصریح کرد: «رکود بازار بر خرید جهیزیه نیز تأثیر گذاشته است. در گذشته زوجهای جوان حدود ۲۵ قلم کالای برقی تهیه میکردند، اما اکنون این تعداد به ۵ تا ۱۰ قلم کالای ضروری کاهش یافته است.»
در حال حاضر، کالاهایی مانند یخچال، ماشین لباسشویی، اجاق گاز، جاروبرقی و تلویزیون در اولویت هستند و خرید اقلامی مانند سرخکن، هواپز، مایکروفر، پلوپز و گوشتکوب برقی کاهش یافته است.- اکبر پازوکی، رئیس اتحادیه فروشندگان لوازم خانگی
در گذشته خانوادهها حتی برای کالاهای فرعی مانند جارو شارژی یا همزن هزینه میکردند، اما امروز تنها اقلام ضروری خریداری میشود. پازوکی اضافه کرد خانوادههایی که خانه شخصی دارند یا از وضعیت مالی بهتری برخوردارند، هنوز خریدهای کاملتری انجام میدهند، ولی بهطور کلی بازار جهیزیه رونق سابق را از دست داده است.
رئیس اتحادیه فروشندگان لوازم خانگی در ادامه به وضعیت فروشگاههای فروش اقساطی بزرگ در حوزه لوازم خانگی اشاره کرده و گفت:
این فروشگاهها با تبلیغات غیرواقعی در حال فعالیت هستند. برای مثال اعلام میکنند با روزی ۵۰ هزار تومان و بدون پیشپرداخت میتوان ماشین لباسشویی خرید یا بهره کمی پرداخت کرد، در حالی که این ادعاها صحت ندارد. در عمل، واحدها حداقل ۲۵ درصد مبلغ کالا را پیشپرداخت میگیرند و نرخ بهره واقعی بیش از رقم اعلامشده است. لازم است مردم در برابر این تبلیغات آگاهتر باشند تا بتوانند تصمیم درستی بگیرند.
- اکبر پازوکی، رئیس اتحادیه فروشندگان لوازم خانگی
مشخص نیست چه میزان سرمایه در این واحدها گردش دارد که امکان فروش اقساطی ۲۴ ماهه را دارند. بهگفته پازوکی، واحدهای صنفی معمولی با توجه به مشکلات مالی چنین تواناییای ندارند.
رئیس اتحادیه فروشندگان لوازم خانگی در پایان درباره وضعیت قیمتها پس از افزایش نرخ ارز در ماههای اخیر اظهار کرد:
«ما از قیمت کارخانهها اطلاع دقیق نداریم، اما شنیدهایم تولیدکنندگان قصد تغییر قیمت دارند. دلیل این موضوع افزایش قیمت ارز و مواد اولیه داخلی است. با رشد هزینهها، تولیدکنندگان ناچار به تغییر قیمت شدهاند، در حالی که تقاضای مردم برای خرید بهشدت کاهش پیدا کرده است.»