آب و غذا

- پایگاه خبری آب و غذا -

سفره هفت سین، بدون ماهی قرمز رنگی ندارد

سفره هفت سین، بدون ماهی قرمز رنگی ندارد

آب و غذا

عید نوروز نزدیک است و مگر می شود سفره هفت سین ایرانیان را بدون ماهی قرمز با تُنگ بلور تصور کرد؛ اما خرید و نگهداری این ماهی الزاماتی بهداشتی دارد که باید رعایت کرد.

ماهی قرمز با تنگ بلوری جز لاینفک سفره های هفت سین عید نوروز در هر خانه ای است؛ با اینکه ماهی قرمز از هفت سین سفره های عید نوروز نیست اما جایگاهش در این رسم قدیمی اگر بیشتر از هفت سین مانای ایرانی نباشد، قطعا کمتر نیست.

می گویند ماهی در سفره هفت سین نماد زندگی و موفقیت و رنگ قرمز آن سمبل مهربانی، پیروزی و معیشت و برکت است.

برخی هم معتقدند که ماهی قرمز خوش شانسی به خانه می‌آورد؛ اما از این مسائل که بگذریم ماهی قرمز الزامات خاص خود را برای نگهداری دارد و بی جهت نیست که عمر این ماهی در تنگ بلور سفره های هفت سین به چند روز بیشتر نمی رسد.

بسیاری از دوستداران محیط زیست نیز با نگهداری ماهی قرمز بر سر سفره هفت سین مخالفند؛ فارغ از این موضوع، خریداری و نگهداری ماهی قرمز الزاماتی دارد که دامپزشکی استان تهران در این مورد توصیه هایی به شهروندان کرده است.

اولین توصیه این است که ماهی قرمز از مراکز عرضه مجاز تهیه شود و از خرید ماهی از دست فروشان و دوره گردها اکیدا خودداری شود. این مراکز عرضه مجاز شامل واحدهای صنفی عرضه ماهیان زینتی و اماکن تعیین شده توسط شهرداری‌ها با هماهنگی اداره دامپزشکی است.

ضمن اینکه نباید فراموش کرد که در هنگام خرید، از تماس مستقیم و حفاظت نشده با ماهی و آب حمل، خودداری شود و تا جای ممکن از ظروف یکبار مصرف جهت حمل و جابجایی ماهی تا منزل استفاده شود.

کارشناسان دامپزشکی همچنین توصیه می کنند که از خرید ماهیان بیمار و بی‌حال با علائم شنای غیرفعال، فاقد رنگ شفاف و دارای لکه بر روی پوست بدن باید خودداری کرد.

از سوی دیگر پس از انتقال ماهی قرمز به منزل، باید به سرعت آب را تعویض کرد و ماهی‌ به تنگ از قبل آماده شده منتقل و ظرف حمل یکبار مصرف در کیسه زباله سربسته انداخته شود. از یاد نبریم که آب حمل و تعویضی ماهی مستقیما در شبکه فاضلاب ریخته و از ریختن آن در معابر عمومی خودداری کنیم.

همچنین در صورت استفاده از آب لوله کشی در تنگ، باید این نوع آب چند ساعت در هوای آزاد به منظور کلر زدایی قرار داده شود.

توصیه دیگر این است که ظرف نگهداری ماهی قرمز با دهانه باز و گشاد برای تبادل اکسیژن با محیط باشد و میزان آب مورد نیاز برای هر قطعه ماهی حداقل یک لیتر است.

بهترین دمای نگهداری ماهی نیز ۲۲-۲۶ درجه سانتی گرد است و غذای ماهی قرمز را می توان از فروشگاههای عرضه ماهی زینتی تهیه کنیم.

تاز سوی دیگر برای تعویض آب هربار ۲۵ درصد کل آن تعویض شود و در هنگام انجام این کار در صورت لزوم و به ویژه برای افرادی با سابقه بیماری و یا حساسیتهای پوستی، از دستکش استفاده شود.

همچنین برای ضد عفونی ظرف نگهداری ماهی، می‌توان از نمک به میزان ۳ درصد و سایر ضدعفونی کننده‌ها مانند پرمنگات پتاسیم، پرکلرین و یا بتادین استفاده کرد.

توصیه مهم دیگر این است که در پایان تعطیلات نوروز ماهی‌ قرمز را در رودخانه‌ و یا نهر بیاندازیم و ماهی باید در محل‌های تعیین شده توسط شهرداری انداخته شود.

/ایرنا

0 نظر برای این مطلب ارسال شده است

نظرات

پر کردن فیلد های ستاره دار الزامیست