آب و غذا

سهم ناچیز ایران از بازار حلال

سهم ناچیز ایران از بازار حلال

رئیس مرکز ملی تحقیقات حلال سازمان غذا و دارو گفت: سهم ایران در بازار ۶ هزار میلیارد دلاری محصولات حلال ناچیز است.

به گزارش آب و غذا به نقل از مهر ، حسین رستگار با بیان اینکه گردش مالی جهانی برند حلال به ۶ هزار میلیارد دلار می‌رسد، اظهار داشت: سهم ایران از این بازار تنها ۲ درصد است که در مقایسه با پتانسیل‌های کشور ما بسیار ناچیز است. کشورهای پیشرو مانند مالزی و امارات از این فرصت اقتصادی به‌خوبی بهره برده‌اند و ما نیز باید در این مسیر گام برداریم.

چالش‌های زیرساختی و نیاز به بهبود صادرات

رستگار به موانع موجود در مسیر توسعه صادرات محصولات حلال ایران اشاره کرد و گفت: یکی از دلایل این عقب‌ماندگی، نبود زیرساخت‌های کارآمد و فرایندهای پیچیده صدور گواهی‌نامه‌های حلال است. بازاریابی ضعیف و عدم معرفی محصولات ایرانی در سطح بین‌المللی نیز از دیگر عوامل مؤثر بر این موضوع است.

ضرورت تعاملات بین‌المللی

رئیس مرکز تحقیقات حلال بر اهمیت تعاملات بین‌المللی برای بهبود جایگاه ایران در بازار حلال تأکید کرد و افزود: «ما باید همکاری‌های خود را با سایر کشورهای اسلامی گسترش دهیم تا بتوانیم سهم بیشتری از این بازار را به خود اختصاص دهیم. سیاست‌گذاری‌های مناسب در این زمینه می‌تواند مسیر توسعه صادرات را هموار کند.

«سازمان غذا و دارو در تلاش است تا با بهبود نظارت‌ها و تسهیل صدور مجوزهای حلال، شرایطی فراهم کند که محصولات ایرانی در سطح جهانی مطرح شوند. تحقق این هدف نیازمند عزم جدی در تمامی بخش‌های دولتی و خصوصی است.

نظرات