آب و غذا

- پایگاه خبری آب و غذا -

ضرورت کاشت یک میلیارد درخت با مدیریت دقیق

ضرورت کاشت یک میلیارد درخت با مدیریت دقیق

آب و غذا

عضو هیات علمی دانشکده منابع طبیعی دانشگاه تهران گفت: کاشت یک میلیارد درخت ظرف چهار سال در کشور شدنی است و برای آن نیازمند به یک طرح پایدار، مدت‌دار و مدیریت دقیق هستیم.

به نقل از وزارت جهاد کشاورزی، وحید اعتماد، عضو هیأت علمی دانشکده منابع طبیعی دانشگاه تهران گفت: با توجه به تخریب منابع طبیعی و جنگل‌های کشور طی سالیان گذشته، باید ده‌ها میلیارد اصله درخت در رویشگاه‌های مختلف و متناسب با شرایط اقلیمی و بیولوژیکی مناطق مختلف کاشته شود.

وی افزایش جمعیت، توسعه صنایع آب‌بر، کاهش بارندگی و خشکسالی را از عوامل تخریب جنگل‌ها و مراتع دانست و اظهار داشت: برای نجات آنچه از دست داده‌ایم نیاز به بازسازی منابع طبیعی با مشارکت مردم، صنایع و بخش خصوصی داریم و این بازسازی مراحلی دارد که باید رعایت شود.

اعتماد با بیان اینکه طرح مردمی کاشت یک میلیارد درخت، پشتوانه‌های لازم را به لحاظ فنی و علمی دارد، تصریح کرد: ما به هیچ وجه مشکلی از نظر موضوعات فنی کاشت درخت نداریم، اما باید از فناوری‌های نوین استفاده کنیم.

وی نگهداری، محافظت و پرورش نهال‌های کاشته شده و نظارت بر اجرا را از مراحل مهم طرح کاشت یک میلیارد درخت عنوان کرد.

عضو کمیته علمی ستاد طرح مردمی کاشت یک میلیارد درخت ادامه داد: اکوسیستم‌ها و عرصه‌های منابع طبیعی، تولیدکننده اکسیژن و آب هستند و از این رو باید مورد حمایت و حفاظت قرار گیرند.

وی با بیان اینکه ایران در مورد افزایش تولید کربن با مساله تعهد بین‌المللی روبرو است، گفت: ما در زمینه ترسیب و کاهش تولید کربن، تعهد بین‌المللی و در همین حال یک تعهد اکولوژیک به کشور خودمان داریم و فرزندان‌مان لایق هستند در کشوری با مساحت بالای جنگل زندگی کنند.

اعتماد در همین حال بر آمایش سرزمین تاکید کرد و گفت: در هر منطقه‌ای که قرار است نهال‌کاری شود، ابتدا باید مطالعات پایه‌ای و آمایش انجام و نقشه‌هایی تولید شود که نشان دهد چه نقاطی مناسب نهال‌کاری هستند.

وی، کاشت نهال را حرکت خوبی در کشور برای احیای منابع طبیعی و حفاظت از خاک دانست و اذعان داشت: برخی از اکوسیستم‌ها را می‌توان با کاشت نهال و بعضی‌ها را با بذر احیا کرد.

عضو هیأت علمی دانشکده منابع طبیعی دانشگاه تهران با بیان اینکه در کاشت درخت مشکلی از نظر تأمین آب نداریم، گفت: با اقدامات آبخیزداری می‌توان آب را استحصال و از این طریق بخشی از آب مورد نیاز درختان را تأمین کرد.

وی در همین حال تصریح کرد: برای آنچه تاکنون از دست داده‌ایم و برای حفاظت از عرصه‌های منابع طبیعی مانند جنگل‌ها، مراتع و رودخانه‌ها، نخستین گام قرق کردن کامل است.

وابستگی زندگی برخی مردم به جنگل و مرتع و جمعیتی که نیاز به چوب و گوشت دارد موجب شده به این عرصه‌ها فشار زیادی وارد شود.

ایران حدود ۱۶۵ میلیون هکتار وسعت دارد و باید ۱۰ درصد آن جنگل داشته باشد و در غیر این صورت جز کشورهایی با فقر فرهنگی و اجتماعی محسوب می‌شود.

اعتماد کاهش درجه حرارت، کنترل ریزگردها، تولید فضای سبز، جلوگیری از تخریب سرزمین و حفظ ارزش‌های محیط زیستی را از جمله ضروریات درختکاری در جهان عنوان کرد./مهر

0 نظر برای این مطلب ارسال شده است

نظرات

پر کردن فیلد های ستاره دار الزامیست