آب و غذا

- پایگاه خبری آب و غذا -

علائم بیماری بلاست برنج و ارائه راهکاری موثر برای مبارزه با آن

علائم بیماری بلاست برنج و ارائه راهکاری موثر برای مبارزه با آن

بدون شک برنج یکی از پرمصرف‌ترین محصولات کشاورزی در ایران به حساب می‌آید. شالیکاران در تامین یکی از اساسی‌ترین نیازهای غذایی مردم یعنی برنج نقش به سزایی دارند. آنها باید با مراقبت دائمی از برنج در برابر آفات و بیماری‌ها بکوشند تا محصول سالمی را تولید و عرضه نمایند.

به گزارش آب و غذا به نقل از آشا اگری ، یکی از بیماری‌های مشهور برای برنج که در تمامی کشورهای مولد برنج دیده می‌شود، بلاست برنج نام دارد. در این مقاله قصد داریم در مورد این بیماری، نشانه‌ها و نحوه پیشگیری از آن صحبت کنیم تا اگر شما هم نگران محصول برنج خود هستید، راهکارهایی برای بیماری‌زدایی از گیاهان خود را بیاموزید.

بلاست برنج چیست؟

بلاست برنج یکی از بیماری‌های قارچی شایع برنج است که در تمام دنیا، محصول شالیکاران را مورد تهدید قرار می‌دهد. این بیماری با حمله به قسمت‌های مختلف برنج، می‌تواند محصول نهایی برنج شما را از نظر کمی و کیفی با خسارت شدید روبه رو کند.

کاهش کمی محصول، دیررسی برنج‌ها، کوچک شدن دانه، افزایش درصد خرد و گچی شدن برنج از مهم ترین خسارات بیماری بلاست خوشه برنج محسوب می‌شوند. بلاست برنج دوره زمستان را در خاک مزرعه یا در میان علوفه هرز سپری می‌کند و با شروع فصل بهار، مجددا خود را به برنج‌ها می‌رساند و آنها را دچار بیماری می‌کند.

شایع‌ترین نشانه‌های بلاست برنج

بلاست برنج می‌تواند در تمام مراحل رشد و تکامل برنج به آن حمله کند و خسارات مختلفی را به بار آورد. برنج‌های درگیر با بلاست معمولا نشانه‌های مشخصی را بروز می‌دهند. این نشانه‌ها می تواند در قسمت‌های مختلف برنج مشاهده شود. برگ‌ها، ساقه و خوشه‌های برنج هیچکدام از حمله بلاست برنج در امان نیستند.

بلاست خوشه برنج اگر در مراحل اولیه تولید برنج‌ها به محصول شما برسد، می‌تواند جلوی تشکیل دانه‌ها را بگیرد یا آنها را تا حد زیادی تضعیف کند. اگر نشانه‌های ظاهری زیر را در گیاه برنج خود مشاهده کردید، خطر بلاست برنج در کمین شماست:

  • لکه‌های دوکی شکل با مرکز خاکستری و حاشیه قرمز مایل به قهوه‌ای روی برگ‌ها
    این لکه‌ها یکی از نشانه‌های اولیه و مشخص بیماری بلاست هستند.
  • لکه‌های بزرگ‌تر با همان مشخصات که بخش بزرگی از برگ را تحت پوشش قرار می‌دهند
    در صورت پیشرفت بیماری، لکه‌ها بزرگ‌تر شده و نواحی وسیعی از برگ‌ها را تحت تأثیر قرار می‌دهند.
  • لکه‌های تیره روی گردن (ساقه‌ای که خوشه را به ساقه اصلی متصل می‌کند) گیاه برنج
    این لکه‌ها می‌توانند به گردن خوشه آسیب رسانده و منجر به خشک شدن و افتادن خوشه‌ها شوند.
  • آثار مشابه با سوختگی روی غلاف برگ‌ها
    این نشانه نیز می‌تواند به دلیل آسیب قارچ بلاست باشد و باعث تخریب بافت برگ‌ها می‌شود.

بلاست برنج یکی از بزرگترین تهدیدها برای محصول شالی شماست. شرط حفظ سلامت برنج، تقویت گیاه با کود معجزه گر برنج و محافظت از آن در برابر این بیماری می‌باشد. حال سوال اینجاست که چطور می‌توان از محصول برنج در برابر بلاست محافظت نمود؟ جای نگرانی نیست. چاره کار را در قسمت بعد به شما معرفی خواهیم کرد.

بهترین کود برای بلاست برنج

همانطور که گفتیم، بلاست برنج یکی از بیماری‌های قارچی برای این محصول است. برای مقابله با بیماری‌های قارچی، استفاده از کودهای دارای فسفیت می‌تواند راهگشا باشد. این کودها قابلیت بالایی در مبارزه با قارچ‌های مخرب گیاه دارند.

از بین برندهای مختلف کود دارای فسفیت موجود در بازار، کود فسفیت پتاسیم شوک یکی از بهترین انواع کود و قوی‌ترین سم قارچ کش برنج محسوب می‌شود. این کود محصول کشور آمریکاست و مبتنی بر تکنولوژی نانو ساخته شده است.

به همین دلیل، ذرات کوچک‌تری دارد و با سرعت و سهولت جذب برنج‌ها خواهد شد. رقیق بودن و درصد خلوص بسیار بالا از دیگر ویژگی‌های کود فسفیت پتاسیم شوک است

کود فسفیت پتاسیم شوک یک کود قارچ‌کش قدرتمند است. از این کود برای درمان بیماری‌های قارچی محصولات مختلف از قبیل سیب‌زمینی و برنج استفاده می‌شود. کود فسفیت پتاسیم شوک با داشتن 36 درصد پتاسیم و 52 درصد فسفر دارای تاثیر ضد قارچ بسیار قوی می‌باشد و خاصیت درمانی برای محصول برنج درگیر با بلاست دارد.

همچنین کود فسفیت پتاسیم شوک می‌تواند مقاومت گیاه در برابر آفات، بیماری‌ها، تنش‌های دمایی، خشکسالی و جابجایی را نیز افزایش دهد. فسفیت پتاسیم یک محرک رشد نیز محسوب می‌شود و تا حدی به رشد و افزایش محصول شما نیز کمک خواهد کرد؛ بنابراین حتما آن را در برنامه تغذیه برنج جای دهید.

بلاست برنج توسط کود فسفیت پتاسیم قابل مهار است. آنچه که اهمیت دارد این است که شما کود را در زمان مناسب، به مقدار کافی و با روش درست به برنج‌های خود برسانید. در ادامه، نکات مربوط به کوددهی برنج توسط کود فسفیت پتاسیم شوک را مورد بررسی قرار می‌دهیم.

زمان مصرف کود برای بلاست برنج

کود فسفیت پتاسیم شوک به عنوان یک کود ضد قارچ قوی، می تواند بلاست برنج را درمان کند. با این وجود، اگر بخواهید از ابتلای شالی خود به بلاست برنج جلوگیری کنید، بهترین زمان برای مصرف این کود قبل از کاشت برنج و همچنین ابتدای کشت برنج خواهد بود.

استفاده از این کود به شما کمک می‌کند رشد گیاه را تقویت کنید. فسفیت پتاسیم شوک می‌تواند خاک کشت شما را نیز ضدعفونی نماید به همین دلیل است که کوددهی در مراحل اولیه کاشت بیشتر توصیه می‌شود.

نحوه مصرف کود برای بلاست برنج

بلاست خوشه برنج را می‌توان با مصرف صحیح کود فسفیت پتاسیم شوک برطرف کرد. برای مصرف صحیح این کود، دو روش وجود دارد. روش اول که آبیاری نامیده می‌شود، شامل افزودن کود به حجم مشخصی از آب و اضافه کردن مخلوط حاصل به گیاه از طریق آبیاری می‌باشد.

روش دوم، محلول‌پاشی نام دارد. در این روش، کود با مقدار مشخصی از آب ترکیب شده و به کمک پمپ سم‌پاش روی برنج‌ها پاشیده می‌شود. این روش می‌تواند کود را در مدت زمان کوتاه‌تری به گیاه برساند. همچنین در قسمت بعد خواهید دید که مقدار کود لازم برای کوددهی زمین نیز در روش محلول‌پاشی کمتر از روش آبیاری است.

مقدار مصرف کود برای بلاست برنج

برای تعیین مقدار دقیق کود مورد نیاز شما برای مقابله با بلاست خوشه برنج، مواردی نظیر خواص خاک و نوع کود دهی تاثیر دارند. بر همین اساس می توانیم مقدار تقریبی کود مورد نیاز برای هر روش کوددهی را تعیین کنیم که این مقادیر برای روش آبیاری، 10 تا 20 لیتر برای هر هکتار و برای روش محلول پاشی، 3 تا 5 لیتر (به همراه 400 تا 800 لیتر آب) برای هر هکتار می‌باشد.

خرید کود برای بلاست برنج

بسیار ناعادلانه است اگر دسترنج یک سال شما در شالیزارتان توسط یک قارچ کوچک از بین برود اما این اتفاق در کمین شماست. برای آنکه جلوی فعالیت این قارچ در بین برنج های خود را بگیرید، باید هر چه زودتر اقدام کنید. جلوگیری از بلاست برنج به کمک کود فسفیت پتاسیم شوک امکان‌پذیر است. شما می‌توانید برای خرید این کود باکیفیت و موثر، همین امروز از طریق صفحه «خرید کود فسفیت پتاسیم شوک» اقدام کنید.

سخن نهایی

بلاست برنج یکی از بیماری‌های قارچی معروف و آسیب‌زا برای شالیزارهای برنج است. این بیماری با تهدید کمیت و کیفیت محصول برنج شما، می‌تواند خسارت‌های زیادی به شالیزارهایتان وارد کند.

در این مقاله به بررسی این بیماری و نشانه‌های آن پرداختیم و یک کود بسیار موثر برای مقابله با این بیماری یعنی کود فسفیت پتاسیم شوک را معرفی کردیم. استفاده از این کود، علاوه بر مقاوم سازی برنج‌های شما در برابر قارچ بلاست، رشد آنها را نیز تحریک می‌کند تا محصول بهتر و بیشتری داشته باشید.

نظرات