آب و غذا

- پایگاه خبری آب و غذا -

واردات کود 27 درصد افزایش یافت

واردات کود 27 درصد افزایش یافت

براساس آمار گمرک، واردات کود در 9 ماهه سال جاری (1402) نسبت به 12 ماهه پارسال، 27 درصد افزایش یافت.

به گزارش آب و غذا به نقل از ایانا ، تولید کود در داخل کشور از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است. کودهای آلی و شیمیایی، منابع مهمی برای افزایش عملکرد محصولات کشاورزی و بهبود خاک‌های زراعی به حساب می‌آیند. براساس آمار گمرک در 9 ماهه سال‌جاری 355 هزار تن کود به ارزش 396 میلیون دلار وارد کشور شده است که نسبت به 12 ماهه سال گذشته، 27 درصد افزایش در وزن و 24 درصد افزایش در ارزش داشته است.

امنیت غذایی زیر تیغ کود

واردات کود از آنجا که عملا واردات نهاده تولید و مواد اولیه به حساب می‌آید، باعث سرعت گردش چرخ تولید می‌شود و از جمله واردات ضروری کشور است، به طوری که آمارها نشان از تاثیر مستقیم واردات کود در میزان صادرات محصولات زراعی و باغی کشور دارد.

رشد نهاده تولید از جمله اقدامات بسیار موثر و مفید به‌منظور رشد تولید است که منجر به امنیت غذایی کشور می‌شود. کود یکی از نهاده‌های مهم در تولید محصولات کشاورزی است. آمارها حاکی از آن است که امسال با افزایش 24 درصدی (ارزش) واردات کود به کشور، شاهد رشد 25 درصدی (ارزش) صادرات محصولات باغی و زراعی ایران بوده‌ایم.

افزایش واردات نهاده با کیفیت که منجر به رشد تولید داخلی و در نهایت افزایش صادرات و ارزآوری برای کشور می‌شود، دستارود بزرگی به حساب می‌آید که در زمینه کشاورزی و امنیت غذایی شاهد آن هستیم.

بزرگ ترین تولید کنندگان کود جهان

کود

واردات کود به ایران یک مسئله اقتصادی و کشاورزی مهم است. واردات کودهایی باکیفیت بالا، می‌تواند تأثیرات قابل توجهی بر صنعت کشاورزی و تولید محصولات داشته باشد. به علاوه، می‌تواند به افزایش تولید محصولات کشاورزی، بهبود کیفیت آن‌ها و مدیریت بهتر منابع طبیعی نیز کمک کند.

 توجه به تنوع و انتخاب کودهای مناسب، بهره‌وری کشاورزان را بهبود می‌بخشد و رقابت‌پذیری کشاورزی ایران در بازار جهانی را تقویت می‌کند. تولید کود در داخل کشور، نیازمند برنامه‌ریزی دقیق و مدیریت مناسب است.

با تولید کود داخلی، وابستگی به انواع مختلف کودهای خارجی و ناپایداری در تأمین نیازهای کشاورزی، تا حد قابل توجهی کاهش پیدا می‌کند. دولت و مسئولان باید با همکاری کشاورزان، صنعت کود و نهادهای مرتبط به آن را با سیاست‌های موثر برای واردات کود به کشور تعیین کنند.

0 نظر برای این مطلب ارسال شده است

نظرات

پر کردن فیلد های ستاره دار الزامیست