آب و غذا

- پایگاه خبری آب و غذا -

پرداخت ۱۵ هزار میلیارد تومان تسهیلات کشاورزی از محل تبصره ۱۸ قانون بودجه

پرداخت ۱۵ هزار میلیارد تومان تسهیلات کشاورزی از محل تبصره ۱۸ قانون بودجه

آب و غذا

معاون برنامه‌ریزی و اقتصادی وزارت جهاد کشاورزی از کسب رتبه نخست وزارت جهاد کشاورزی در خصوص بند الف تبصره ۱۸ قانون بودجه خبر داد و گفت: که تاکنون ۱۴ هزار و ۹۴۰ میلیارد تومان تسهیلات از این محل پرداخت شده است.

محمد قربانی روز شنبه در حاشیه مراسم هفته وحدت در جمع خبرنگاران افزود: کل سهم تسهیلات بخش کشاورزی در بند الف تبصره ۱۸ قانون بودجه با هدف حفظ و ایجاد اشتغال صنایع تولیدی مبلغ ۱۵ هزار و ۹۴۰ میلیارد تومان بوده که تاکنون ۱۴ هزار و ۹۴۰ میلیارد تومان را با عاملیت بانک کشاورزی، صندوق توسعه تعاون و صندوق کارآفرینی امید به سرانجام رسانده‌ایم.

۱۲ هزار میلیارد تومان از این مبلغ سهم استانی بانک کشاورزی بوده و متمرکز کشوری هم با عاملیت بانک کشاورزی یک هزار میلیارد تومان بوده است.

سهم صندوق توسعه تعاون ۸۹۰ میلیارد تومان بوده است.

قربانی با بیان اینکه سال گذشته تفاهم‌نامه‌ای را با صندوق کارآفرینی امید داشتیم، تصریح کرد: دو هزار و ۶۱ میلیارد تومان در قالب بند الف تبصره ۱۸ برای ۱۱ رسته کشاورزی تخصیص داده‌ایم.

امیدواریم با این سرمایه‌گذاری‌ها ۵۰ هزار شغل در بخش کشاورزی ایجاد شود و به پایداری تولید برسیم.

تبصره ۱۸ قانون بودجه تسهیلات بخش کشاورزی با هدف حفظ و ایجاد اشتغال و حمایت از صنایع تولیدی در اختیار بهره‌برداران قرار می‌گیرد.

یارانه نهاده‌ها، عوامل تولید و تسهیلات اعتباری ارزان قیمت با اجرای الگوی کشت

کشاورزانی که الگوی کشت را رعایت کنند مشمول یارانه نهاده‌ها، عوامل تولید و تسهیلات اعتباری ارزان قیمت می‌شوند.

قربانی با اشاره به دو سیاست تشویقی - حمایتی و عدم تشویقی در اجرای الگوی کشت گفت: استان‌هایی که در دشت‌ها، حوزه‌ها و شهرستان‌ها بالاترین عملکرد را داشته باشند در اولویت پروژه‌های آب و خاک قرار خواهند گرفت.

وی با تاکید بر اینکه حق بیمه برای این محصولات به خصوص محصولات راهبردی و اساسی از جمله گندم، جو، چغندرقند و دانه‌های روغنی با تخفیف ویژه همراه است، افزود: میزان تخفیف در قالب دستورالعمل به‌زودی به استان‌ها ابلاغ می‌شود.

تخفیف در بهای آب‌ و برق برای کشاورزانی که الگوی کشت را رعایت کنند

وی به تخفیف ۵۰ درصدی آب‌بها برای اجرای الگوی کشت اشاره کرد و گفت: همچنین ۵۰ درصد تخفیف دیگر نیز متناسب با افزایش عملکرد در واحد سطح در پایان کشت لحاظ می‌شود.

به گفته معاون برنامه‌ریزی و اقتصادی وزارت جهاد کشاورزی، در برق بها نیز هماهنگی لازم صورت گرفته و در صورت اعلام، تخفیف برق بها نیز اعلام می‌شود.

قربانی با اشاره به تشکیل کمیته ملی اصلاح الگوی کشت به ریاست معاون اول رئیس جمهوری، افزود: دوره کاشت محصول زراعی ۶ ماه است و تلاش داریم در کوتاه‌ترین زمان آن را تصویب کنیم تا کشاورزانی که در الگوی کشت مشارکت دارند، مشمول این طرح شوند.

اعمال عوارض سنگین برای کشت محصولات پر آب بر خارج از الگوی کشت

معاون برنامه‌ریزی و اقتصادی وزارت جهاد کشاورزی با اشاره به سیاست‌های عدم تشویقی در اجرای الگوی کشت گفت: برای الگوی کشت محصولات پر آب بر نیز مشمول عوارض سنگین خواهند شد؛ به طور نمونه اگر در استانی بنا باشد در ۲ هزار هکتار پیاز کشت شود کسانی که بالاتر تولید کنند عملاً صادرات محصولات کشاورزی جایگاهی نخواهد داشت و این موضوع به دلیل عوارض بالایی است که وضع می‌شود.

تمام مشوق‌های ما در بخش کشاورزی اعم از کمک‌های فنی و اعتباری، یارانه نهاده‌ها و تحقیقات را به سمت محصولات اساسی که در الگوی کشت و سبد محصولاتی تعریف شده،  هدایت می‌کنیم.

قربانی درباره خدمات پنجره واحد و اتصال به آن گفت: سازمان دامپزشکی ۵۰ خدمت و سازمان عشایر دو خدمت داشته که در قالب سماک اتصال پیدا کرده است.

سازمان شیلات ایران و صندوق بیمه نیز به این پنجره واحد متصل شده است.

قربانی با بیان اینکه شرکت پشتیبانی امور دام و شرکت بازرگانی دولتی ایران به دلیل اطلاعات محرمانه و ذخایر استراتژیک کشور فعلاً اجازه اتصال به پنجره واحد را ندارند گفت: وزارت جهاد کشاورزی تا شهریورماه بالاتر از ۳۰ درصد بوده و تاکنون ۷۰ درصد اتصالات انجام شده و تا پایان سال به ۱۰۰ درصد می‌رسد./ایرنا

0 نظر برای این مطلب ارسال شده است

نظرات

پر کردن فیلد های ستاره دار الزامیست