آب و غذا

- پایگاه خبری آب و غذا -

پیش‌بینی تولید بیش از ۱.۱ میلیون اصله نهال توت در سال جاری

پیش‌بینی تولید بیش از ۱.۱ میلیون اصله نهال توت در سال جاری

آب و غذا

رییس مرکز نوغانداری کشور پیش‌بینی کرد امسال یک میلیون و ۱۵۰ هزار اصله نهال توت اصلاح شده برای تغذیه کرم ابریشم در پنج استان کشور تولید شود.

«عدیل سروی زرگر» افزود: در راستای پایداری و توسعه صنعت نوغانداری که میراث فرهنگی و اقتصادی کشور ما است، در سال جاری ۲ میلیون و ۳۰۰ هزار قلمه توت اصلاح شده در اختیار سازمان جهاد کشاورزی استان‌ها و کمیته امداد امام خمینی(ره) برای کاشت قرار گرفته که نسبت به سنوات گذشته بی‌سابقه بوده است.

از 2 میلیون و ۳۰۰ هزار قلمه توت، برای نخستین بار ۶۰۰ هزار قلمه بر اساس تفاهم نامه مشترک میان وزارت جهاد کشاورزی و کمیته امداد امام (ره) در اختیار این نهاد قرار گرفته و پیش‌بینی می‌کنیم ۳۰۰ هزار اصله نهال از آن در گلستان تولید شود.

بقیه قلمه‌ها نیز توسط پیمانکاران در سازمان‌های جهاد کشاورزی در پنج استان گیلان، مازندران، گلستان، خراسان رضوی و خراسان شمالی کاشته شده و برآورد می‌کنیم از این میزان قلمه ۸۵۰ هزار اصله نهال توت اصلاح شده، به تولید برسد.

میانگین توزیع نهال توت در ۱۵ سال گذشته نزدیک به ۲۰۰ هزار اصله نهال بوده و در سال ۱۴۰۰ تعداد ۳۶۷ هزار اصله نهال توت اصلاح شده میان نوغانداران ۱۹ استان کشور توزیع شد. 

رییس مرکز نوغانداری کشور با بیان این که ظرفیت‌سازی و برنامه‌ریزی‌های خوبی برای تولید نهال توت اصلاح شده و توسعه باغ‌ها انجام شده است، گفت: عمر اقتصادی اغلب توتستان های کشور سپری و بخشی از آن هم دچار تغییرکاربری شده است و از این رو نوسازی و بازسازی باغات توت با هدف توسعه نوغانداری یکی از برنامه‌های مهم وزارت جهاد کشاورزی در راستای احیای صنعت نوغانداری و ابریشم می باشد.

با اقدامات و برنامه‌ریزی‌های موثر انجام شده و بهبود باغات مادری توت در آهنگرکلا در مازندران و فومن در گیلان، تعداد استان‌های تولید نهال توت به پنج استان افزایش یافته است./ایرنا

0 نظر برای این مطلب ارسال شده است

نظرات

پر کردن فیلد های ستاره دار الزامیست