رئیس سازمان چای کشور گفت: از ابتدای امسال نزدیک به ۹ میلیون و ۸۰۰ هزار کیلوگرم چای ایرانی به ارزش ۱۲ میلیون دلار صادر شده است.
به گزارش آب و غذا به نقل از ایرنا ، حبیب جهانساز روز دوشنبه با اشاره به برنامه حمایت از چایکاران با پرداخت تسهیلات سرمایه در گردش، بیمه و تأمین نقدینگی برای خرید کود شیمیایی اظهار داشت: تاکنون ۱۰۹ میلیارد تومان و از طریق بانکها حدود ۷۹ میلیارد تومان سرمایه در گردش به چایکاران پرداخت شده است تا سالانه حدود 2 هزار هکتار باغ رهاشده وارد چرخه اصلاح و احیا شوند.
وی با اشاره به همکاری سه بانک برای ارائه تسهیلات بانکی با سازمان چای کشور، گفت: یک بانک خصوصی با نرخ ۴ درصد برای عملیات اصلاح، احیا و مکانیزاسیون باغات با بازپرداخت سه ساله، بانک دیگر برای بهسازی کارخانهها با سقف ۳ میلیارد تومان و نرخ ۱۵ درصد و بانک سوم برای سرمایه در گردش باغداران و توسعه مکانیزاسیون کارخانهها با نرخ ۴ درصد و بازپرداخت سه ساله با سازمان همکاری میکنند که این برنامهها باعث شده چایکاران بتوانند عملیات اصلاح و بهسازی باغات خود را بدون دغدغه مالی انجام دهند.
امسال صادرات چای کشور نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۴۸ درصد افزایش داشته و نزدیک به ۹ میلیون و ۸۰۰ هزار کیلوگرم چای به ارزش ۱۲ میلیون دلار صادر شده است.
وی با تاکید بر جلوگیری از واردات مازاد بر چای به کشور، افزود: این امر سبب شد تا کفه بازار به نفع تولید داخلی باشد و چای ایرانی با کیفیت بالاتر در بازار داخلی عرضه شود و مصرفکنندگان تشویق شوند از چای داخلی استفاده کنند.
رئیس سازمان چای تمرکز در افزایش تولید، ارتقای کیفیت، تأمین بازار داخلی و توسعه صادرات را مورد تاکید قرار داد و افزود: تولید چای داخلی با بستهبندیهای متنوع، از جمله چای سبز و دمنوشهای گیاهی میتواند سهم بازار داخلی و صادراتی افزایش دهد.
برنامهریزیهای پنج ساله و حمایتهای مالی و بیمهای باعث شده است صنعت چای ایران مسیر توسعه پایدار را طی کند و با ادامه روند احیا و اصلاح باغات، تسهیلات ارزانقیمت و توسعه مکانیزاسیون، صنعت چای کشور نهتنها قادر به تأمین نیاز داخلی است، بلکه ظرفیت صادراتی خود را نیز تقویت کرده است.
به گفته وی، مدیریت هوشمند واردات و برنامهریزی پنج ساله شهرستانها، حفاظت از اراضی کشاورزی و ارتقای کیفیت محصول، چشمانداز روشنی برای توسعه پایدار صنعت چای ایران ترسیم کرده است. این اقدامات نویدبخش افزایش رضایتمندی چایکاران، تثبیت جایگاه چای ایرانی در بازار داخلی و گسترش حضور آن در بازارهای جهانی است.

