آب و غذا

- پایگاه خبری آب و غذا -

۲ شیوه جلوگیری از خسارت حلزون‌ها در اراضی مرطوب شمال کشور

۲ شیوه جلوگیری از خسارت حلزون‌ها در اراضی مرطوب شمال کشور

عضو هیات علمی موسسه تحقیقات گیاه‌پزشکی کشور گفت: پراکنش حلزون‌ها و راب‌ (لیسک)‌ها در اراضی مرطوب استان‌های شمالی کشور به‌دلیل بارندگی‌هاست که هر ساله با به‌کارگیری ۲ روش مدیریتی از خسارت زا بودن آنها جلوگیری می‌شود.

به گزارش آب و غذا به نقل از ایرنا ، «الهام احمدی» به مناسبت روز جهانی تنوع زیستی، درخصوص نرم‌تنان و اهمیت کنترل آن‌ ها در بخش کشاورزی افزود: با توجه به اقلیم های مختلف اراضی کشاورزی کشور از جمله مناطق مرطوب شمال، میزبان گونه‌ های مختلف حلزون‌ ها و راب‌ های خاک‌زی در مزارع، باغات، زیستگاه‌های طبیعی از جمله مراتع و جنگل‌ ها و گونه‌ های مختلف نرم‌تنان آب‌زی در رودخانه‌ها و محیط‌های آبی است.

حلزون‌ ها و راب‌ های خسارت زای مزارع، باغات و زیستگاه‌ های طبیعی به طور عمده متعلق به رده شکم‌ پایان بوده که گونه‌ های مهم آفت در زیستگاه‌های طبیعی ایران محسوب می‌شوند.

نرم تنان به دامنه گسترده‌ای از گیاهان به ویژه مرکبات، گل‌ های زینتی، نهالستان‌ های زیتون، سبزی (کاهو و اسفناج) و صیفی‌جات، دانه‌های روغنی، کلزا در مزارع، باغ‌های میوه، زیستگاه‌های طبیعی، جنگل‌ها، مراتع و گلخانه‌ها به‌خصوص در مناطق شمال و شمال غرب کشور خسارت می‌زنند، به طوری‌که این آفات با تغذیه از برگ، ساقه، بذر، گل و میوه میزبان‌های مختلف (خسارت کمی) و ایجاد خوردگی (خسارت کیفی)، از بازارپسندی و کیفیت محصول کاسته و زمینه را برای هجوم سایر عوامل خسارت‌زا فراهم می‌ کنند.

این آفات در تراکم های زیاد، رشد گیاهان را مختل و باعث خشکیدگی و نابودی بویژه نهال ها و نشاها می‌شوند.

این محقق بخش تحقیقات جانورشناسی کشاورزی گفت: عوامل محیطی اقلیمی از قبیل دما و بارش نقش مهمی در پراکنش و بروز این آفات دارند، به طوری که دمای معتدل و بارندگی‌ های زیاد در فصول بهار و پاییز باعث افزایش چشمگیر جمعیت این آفات به‌ویژه در شمال کشور می‌شوند.

میزان رطوبت نسبی هوا بر پراکنش و جمعیت این آفات موثر است، به طوری که رطوبت نسبی محیط مهم‌ترین عامل در پراکنش این آفات است.

بارندگی‌های زیاد در ماه‌های فروردین تا اردیبهشت در فصل بهار و اواخر مهر تا اوایل آذرماه در فصل پاییز به‌ویژه در استان‌ های گیلان، مازندران و گلستان می‌تواند باعث طغیان این آفات شده و خسارت گسترده‌ای به همراه داشته باشد.

امروزه با افزایش توجه به صیانت از منابع طبیعی، تنوع زیستی جایگاه مهمی در علوم زیستی و کشاورزی پایدار پیدا کرده است، به طوری‌که تعیین تنوع زیستی به عنوان شاخص سلامتی سیستم‌های اکولوژیک از اهمیت خاصی برخوردار بوده و تغییرات زمانی و فضایی آن حائز اهمیت است.

نرم‌تنان شاخه‌ای مهم در اکوسیستم‌ها و یکی از قدیمی‌ترین جانوران خشکی‌زی به شمار می‌روند و تاریخچه تکامل نرم‌تنان به دوره کامبرین یعنی بیش از ۶۰۰ میلیون سال قبل برمی‌گردد.

شاخه نرم تنان بعد از شاخه بندپایان از نظر تنوع گونه و تعدد نوع، با بیش از ۲۰۰ هزار گونه زنده و فسیلی با اشکال و اندازه‌های بسیار متفاوت و در زیستگاه‌های متنوع بزرگترین شاخه عالم جانوری است.

احمدی با اشاره به گونه‌ های مختلف نرم‌تنان، اظهار داشت: گونه‌های مختلف آن‌ ها از رده شکم‌ پایان از جنبه‌ های مختلف پزشکی - بهداشتی، دامپزشکی، محیط زیست و کشاورزی حائز اهمیت است.

با پیش‌بینی زمان طغیان آفت مذکور، روش‌های مدیریتی به‌منظور کنترل به موقع این آفات از جمله کشت تاخیری (تغییر تاریخ زمان انتقال نشاهای سبزیجات برگی نظیر کاهو از خزانه به مزرعه در فصل پاییز در شمال کشور) و نیز کنترل تلفیقی به عنوان یکی از فناوری‌های حفاظت کننده در کشاورزی پایدار به‌کار گرفته می شود تا خسارت ایجاد نشود.

0 نظر برای این مطلب ارسال شده است

نظرات

پر کردن فیلد های ستاره دار الزامیست