آب و غذا

- پایگاه خبری آب و غذا -

۶۶۵ نقطه بحرانی منابع طبیعی شناسایی شد

۶۶۵ نقطه بحرانی منابع طبیعی شناسایی شد

فرمانده یگان حفاظت منابع طبیعی کشور از فعال‌سازی ۱۰ پایگاه اطفای حریق در کشور خبر داد و گفت: به‌منظور شناسایی ۶۶۵ نقطه بحرانی در استان‌ها، ۱۱ پهپاد فانتوم ۴ برای ارزیابی حریق‌ها و همچنین ۱۱ سبد حمل هوایی آب به استان‌ها واگذار شده است.

به گزارش آب و غذا به نقل از ایرنا ،علی ملکی آهنگران با اشاره به شروع فصل گرما و احتمال وقوع حریق در عرصه های منابع طبیعی همچون جنگل ها و مراتع، افزود: طبق گزارش‌ها، هر ساله بیشترین علت حریق ها در منابع طبیعی عوامل انسانی است که به صورت سهوی اتفاق می افتد.

مقابله با حریق در عرصه های طبیعی با توجه به تجهیزات، امکانات و نیروی انسانی موجود ناچیز است و طبق تبصره ماده ۴۷ قانون حفاظت و بهره برداری، به کمک های همه مسئولان کشوری و لشکری و مشارکت های مردمی نیاز داریم.

سال گذشته ۵۷ درصد حریق ها در مراتع رخ داد

طبق آمارها، سال گذشته ۹۸ درصد حریق ها عوامل انسانی داشته که ۹۴ درصد آنها سهوی و چهار درصد آنها عمدی بوده است.

وی با بیان اینکه رخداد حریق در جنگل ها ۸۰ درصد سطحی، ۱۸ درصد تنه ای و ۲ درصد تاجی است، اظهار داشت: از لحاظ مساحت سطح پوشش گیاهی ۵۷ درصد حریق های سال گذشته در مراتع، ۳۱ درصد در جنگل های طبیعی و بقیه در جنگل های دست کاشت اتفاق افتاد.

۷۶ درصد حریق های عرصه های طبیعی کشور مربوط به مناطق رویشی زاگرسی و بقیه حریق ها مربوط به سایر مناطق کشور است.

با توجه به افزایش بارندگی های بهاری و تراکم پوشش گیاهی در سطح کشور، احتمال وقوع آتش در مناطق رویشی هیرکانی و زاگرسی رو به افزایش است؛ به طوری که طی ۲ روز گذشته آتش سوزی در سه منطقه کهگیلویه و بویراحمد و فارس شروع شده است. بنابراین امکانات، نیروی انسانی و تجهیزات اطفای حریق باید در سه منطقه به‌کار گرفته شود که کار اطفای حریق را سخت می کند.

با وجود امکانات، تجهیزات و نیروی انسانی که برای اطفای حریق داریم، اما به طور قطع نیازمند کمک های مردمی برای اطفای حریق هستیم؛ بنابراین اقداماتی همچون فعال سازی ستادهای پیشگیری و اطفای حریق در سطح استان و شهرستان ها، اجرای رزمایش ها در سطح استان و شهرستان ها و آموزش همیاران طبیعت در دستور کار است.

اکنون بیش از ۴۶۰ هزار نفر همیار طبیعت در سه سطح مروج، محافظ و دانش آموز در کشور داریم که مورد آموزش قرار می گیرند و ۲۴۰ دونده و ۲۴۰ کوله پشتی ارائه شده است.

با توجه به تفاهم نامه بین سازمان منابع طبیعی و نیروهای مسلح، سال گذشته برای اطفای حریق از بالگرد استفاده شد که بیش از ۱۲۰ سورتی پرواز انجام شد و در صورت نیاز از بالگردها برای اطفای حریق استفاده خواهیم کرد.

مردم بروز آتش در عرصه‌های طبیعی را جدی بگیرند

آهنگران به منظور حفظ عرصه های منابع طبیعی در کشور به مردم توصیه کرد: از روشن کردن آتش در عرصه های طبیعی خودداری کنند، در صورت لزوم به طور حتم آتش را در گودال و به شکل مهارشده روشن کنند و قبل از ترک محل از خاموش شدن آتش اطمینان حاصل کنند.

هموطنان از رهاسازی فیلتر سیگار، وسایل صیقلی، بطری های شیشه ای و پلاستیکی که می توانند در مجاورت نور خورشید عملکرد ذره بین پیدا کنند به شکل جدی خودداری کنند.

در صورتی که هموطنان متوجه بروز حریقی در نزدیکی محل سکونت و تفرجگاه خود شدند، در مراحل اولیه نسبت به اطفای حریق اقدام کنند و در صورتی که آتش گسترده بود با شماره تلفن های ۱۳۹ و ۱۵۰۴ تماس بگیرند تا ماموران منابع طبیعی نسبت به اطفای آن اقدام کنند.

وی از کشاورزان نیز خواست از آتش زدن کاه و کلش در مزارع زراعی خود بدون هماهنگی با ماموران منابع طبیعی خودداری کنند، زیرا گسترش آتش به سمت منابع طبیعی به راحتی قابل کنترل نیست و اطفای حریق در مراحل گسترده دشوار خواهد بود.

0 نظر برای این مطلب ارسال شده است

نظرات

پر کردن فیلد های ستاره دار الزامیست