آب و غذا

- پایگاه خبری آب و غذا -

آسیب‌پذیری کشاورزان مجارستانی از سیاست‌های اتحادیه اروپا

آسیب‌پذیری کشاورزان مجارستانی از سیاست‌های اتحادیه اروپا

فرسایشی شدن جنگ اوکراین ،معادلات وارداتی و صادراتی در کشورهای تولید کننده محصولات کشاورزی در اروپای مرکزی و شرقی را با بحران مواجه کرده است. در این میان، مجارستان بیشترین آسیب را در میان اعضای اتحادیه اروپا متحمل شده است. سیاست‌های تحمیلی بازیگرانی مانند آلمان و فرانسه علیه بوداپست در مواردی مانند ممنوعیت وضع تعرفه‌های گمرکی بر محصولات کشاورزی اوکراین منجر به نارضایتی شدید و افزایش هزینه‌های معیشتی کشاورزان شده است. شاخصه‌های تورم و امنیت غذایی نشان می‌دهد که مجارستان با وضعیت قابل کنترلی مواجه نیست!

به نقل از از یورونیوز، اخیرا آسوشیتدپرس در گزارشی میدانی که از یک بازار میوه و سبزیجات در بوداپست تهیه شده مجارستان را به‌عنوان عضوی از اتحادیه اروپا که قیمت مواد غذایی در آن بیشترین افزایش را داشته معرفی کرده است. به‌طور کلی قیمت مواد غذایی طی ماه‌های اخیر در سراسر اروپا به طرز چشمگیری افزایش یافته، به شکلی که در ماه مارس نسبت به سال قبل ۱۹.۶ درصد رشد نشان می‌دهد.اما در کشورمجارستان، قیمت اقلام و مواد غذایی به صورت میانگین 45 درصد افزایش داشته است. به عبارت بهتر، مجارها حدود 25 درصد بیشتر از دیگر کشورها، شاهد افزایش قیمت مواد غذایی هستند.

دومین رشد بزرگ قیمت مواد غذایی در اتحادیه اروپا در اسلواکی ثبت شده است که از این حیث با افزایش ۲۹ درصدی قیمت‌ها پایین‌تر از مجارستان در جایگاه دوم قرار می‌گیرد.

قطعا افزایش شدید قیمت محصولات غذایی در مجارستان، منجر به تجدید نظر بسیاری از شهروندان این کشور در سبک زندگی خود شده است. شبکه یورونیوز گزارش داده است که افزایش قیمت‌ها در این سطح به شدت مصرف‌کنندگان در مجارستان، این کشور اروپای مرکزی را تحت فشار قرار داده و آنها را مجبور کرده تا نوع مواد غذایی و میزان خرید خود را نسبت به گذشته تغییر دهند. این موضوع همچنین بر روند کسب‌وکارها تاثیر گذاشته و فروشندگان را وادار کرده تا در عرضه نوع محصولات به مشتریان تجدید نظر کنند. قیمت برخی از انواع غذاها در مجارستان طی سال جاری تقریباً دو برابر شده است. اقلام اساسی مانند تخم مرغ، شیر، کره و نان ۷۲ تا ۸۰ درصد افزایش قیمت داشته‌اند. بهای سبد مواد غذایی در حالی تا این میزان در مجارستان افزایش یافته که متوسط دستمزد خالص در این کشور تنها اندکی بیش از ۹۰۰ دلار در ماه است، مسئله‌ای که شهروندان را برای تهیه مایحتاج غذایی به شدت تحت فشار قرار داده است.

قطعا یکی از آسیب‌پذیرترین اقشار در این روند، کشاورزان هستند. نه تنها کشاورزان، بلکه صاحبان رستوران‌ها، نانوایی‌ها و سایر مشاغل برای تامین هزینه‌ها، قیمت‌ها را بالا برده و با پرهیز از به کار بردن مواد اولیه گران، کیفیت آنچه را که به مشتریان ارائه می‌دهند، پایین آورده‌‌اند. در مقابل، افزایش هزینه‌های زندگی منجر به بالارفتن سریع دستمزدها شده است و این خود هزینه‌هایی اضافی است که مشاغل تا حدی به مشتریان تحمیل می‌کنند. در حالی که مجارستان یکی از تولیدکنندگان عمده گندم، ذرت، دانه‌های روغنی و گوشت است، طبق مطالعه‌ای که سال ۲۰۲۲ توسط اداره ملی ایمنی زنجیره غذایی انجام شد حدود ۳۰ درصد از اقلام غذایی در زنجیره‌های مواد غذایی این کشور وارداتی است. لازم به ذکر است که مجارستان، لهستان، اسلواکی و بلغارستان اخیرا واردات غلات از اوکراین را ممنوع کرده‌اند، زیرا معتقدند که این اقدام به کشاورزان محلی آسیب می‌زند و تورم مواد غذایی را افزایش می‌دهد./ایانا

0 نظر برای این مطلب ارسال شده است

نظرات

پر کردن فیلد های ستاره دار الزامیست