آب و غذا

- پایگاه خبری آب و غذا -

اعتراض بازرگانان به افزایش تعرفه صادرات میوه و سبزی به پاکستان

اعتراض بازرگانان به افزایش تعرفه صادرات میوه و سبزی به پاکستان

آنان می‌گویند که هرازگاهی پاکستان در فصل صادرات محصولات افغانستان، چالش‌هایی را بر تجارت میان دو کشور به وجود می‌آورد.

به گزارش آب و غذا به نقل از طلوع نیوز ، شماری از بازرگانان در واکنش به افزایش تعرفه صادرات میوه‌های تازه و سبزی از سوی پاکستان اعتراض کردند.

اشرف بازرگان گفت: «در سه ماه چهار ماه که فصل کینو، بادنجان رومی و سبزی از آن‌ها می‌باشد هیچ گپی نیست، فصل ما که شروع می‌شود ثور، جوزا، سرطان و اسد فصل انگور فصل بادنجان رومی همین حالا یک خریطه بادنجان رومی به ۴۰ افغانی است.»

عبدالصبور بازرگان گفت: «وقتی که فصل ما می‌رسد پاکستان تعرفه‌ی خود را بلند می‌برد. روز گذشته من خودم بادنجان رومی را به ۱۳۰ افغانی فروختم؛ اما امروز صبح به ۸۰ افغانی به فروش رسید، این یک ضر بزرگ اقتصادی است که به مردم می‌دهند.»

خالد شریفی بازرگان گفت: «فصل کابل که شروع می‌شود به پاکستان که صادر می‌شود بهانه‌های مختلف چون ترانسپورت و گمرک را پیدا می‌کنند.»

در همین حال، اتاق زراعت و مالداری تاکید می‌ورزد که باید راهکاری ایجاد شود که بازرگانان دو کشور بر بنیاد آن بتوانند داد و ستد داشته باشند.

میرویس حاجی‌زاده معاون اول اتاق زراعت و مالداری گفت: «پاکستان این پالیسی دایمی‌اش است، من همیشه این را گفته‌ام و بازهم می‌گویم که آفتاب برآمد قرارداد می‌کند؛ اما آفتاب نشست قرارداد خود را می‌شکناند.»

اختر محمد احمدی بازرگان گفت: «نظر به سال‌های قبلی، این را چهار چند بلند برده مثلن اگر سال‌گذشته انگور  ۱۹ هزار بوده، به ۷۷ هزار افزایش یافته و انار از ۲۵ هزار به فی تُن یک‌صد و ۸ هزار افغانی ساخته است.»

 اتاق تجارت مشترک افغانستان-پاکستان می‌گوید که تصمیم ناگهانی پاکستان درباره افزایش تعرفه صادرات میوه و سبزی افغانستان اثرهای منفی روی تجارت میان کابل و اسلام‌آباد خواهد گذاشت.

نقیب‌الله صافی رییس اجرایوی اتاق تجارت مشترک افغانستان پاکستان گفت: «این قسم بلندبردن تعرفه و وضع مالیات به گونه‌ی ناگهانی روی ارتباطات دوجانبه میان دوکشور تاثیرات منفی دارد نه مثبت.»

همه‌ساله پاکستان در فصل میوه تازه و سبزی افغانستان، محدودیت‌های را ایجاد می‌کند که این امر سببب کاهش تجارت و ایجاد چالش‌ها میان دو کشور می‌شود.

بر بنیاد اطلاعات وزارت صنعت و تجارت، در پنج ماه نخست سال، به ارزش ۲۹۴ میلیون دالر صادرات به پاکستان صورت گرفته که در مقایسه با پنج ماه سال‌پار ۳۲ درصد کاهش یافته است.

نظرات