آب و غذا

- پایگاه خبری آب و غذا -

برگزاری جشنواره تربوز و خربزه در هرات

برگزاری جشنواره تربوز و خربزه در هرات

مسوولان محلی در هرات می‌گویند که در زمینه صادر کردن میوه‌های تازه به شمول تربوز و خربزه به بیرون از کشور، تلاش می‌ورزند.

به گزارش آب و غذا به نقل از طلوع نیوز ، با رسیدن فصل برداشت تربوز و خربزه در هرات، جشنواره این میوه‌های تازه در صحن ریاست زراعت، آبیاری و مال‌داری این ولایت برگزار شده است.

بر بنیاد آمارهای این ریاست ام‌سال در مقایسه با سال پیش، برداشت تربوز و خربزه در این ولایت سی درصد افزایش یافته، اما نبود بازار و بهای اندک این میوه‌ها از دغدغه‌های اصلی کشاورزان است.

پیر محمد حلیمی رییس زراعت، آبیاری و مال‌داری هرات گفت: « کوشش می‌کنیم که زمینه صادرات را به خارج از کشور فراهم کنیم چون محصولات زراعت افغانستان کیفیت بالا دارد و هر کشور خوش دارد میوه را با کیفیت بالا بخرد.»

شماری از کشاورزان می‌گویند که بهای اندک فرآورده‌های شان و صادر نشدن آن به بیرون از کشور باعث شده است که به جای سود، زیان کنند.

محمد رفیع زوری کشاروز گفت: «خواست ما از دولت این است که به کشاورزان کمک کند و راه برون رفت را برای فرآورده‌های آنان فراهم کند و به دیگر وسایل‌های مورد نیاز ما نیز توجه کنند.»

بصیراحمد عظیمی کشاورز گفت: «فرآورده‌های ما بازرا ندارد تربوز ما سیرش به ۱۰ الی ۱۵ افغانی به فروش می‌رسد در حالتی که میوه خارجی که می‌آید یک سیر اش به ۳۰ الی ۴۰ افغانی به فروش می‌رسد.»

در فصل برداشت تربوز و خربزه، این میوه ها به بازارها سرازیر می شود اما به فروش نمی رسد.

مسوولان محلی در هرات می‌گویند که در زمینه صادر کردن میوه‌های تازه به شمول تربوز و خربزه به بیرون از کشور، تلاش می‌ورزند.

بشیراحمد بهادری مسوول اتاق زراعت و مالداری هرات گفت: «عنقریب بازرگانان صادرکنند و سه نفر از اتاق زراعت و مالداری عازم کشور قزاقستان می‌شود تا بتوانیم برای انگور که پیش‌رو داریم  و دیگر مثل میوه‌های تازه دیگر چون انجیر، تربوز و خربزه بازار یابی کنیم.»

عبدالاحد رحمانی رییس اتحادیه میوه فروشان هرات گفت: «کشاورز حق دارد هزینه‌ها بلند است و عرضه زیاد است و تقاضا کم است بازار غرب گنجایش هزار تن خربزه را ندارد.»

در کنار تربوز و خربزه هرات، روزانه حدود یک هزار و دوصد تن این میوه‌ها از ولایت‌های همجوار به ویژه فراه، برای فروش به این ولایت انتقال داده می‌شود.

اما بخش بزرگی از این میوه‌ها به فروش نمی‌رسد و به گفته کشاورزان، به علت نبود بازار تربوز و خربزه روی دست شان مانده و زیان مالی کرده‌اند.

نظرات