آب و غذا

- پایگاه خبری آب و غذا -

سالانه ۱۰ میلیارد دلار غذا وارد می‌کنیم

سالانه ۱۰ میلیارد دلار غذا وارد می‌کنیم

آب و غذا

طبق گفته صاحب نظران واردات محصولات کشاورزی به داخل کشور سالانه ۱۰ میلیارد دلار است که با بهره گیری از تکنولوژی و فناوری در تولید، زمین، کار، سرمایه، مدیریت آب، منابع انسانی، سرمایه و افزایش بهره وری قابل کاهش است.

حجت الاسلام و المسلمین سیدحسن ربانی نماینده ولی فقیه در وزارت جهادکشاورزی در دوازهمین همایش ملی فرهنگ و مدیریت جهادی، امنیت غذایی با تبیین مدیریت و فرهنگ جهادی گفت: مشکلات بخش کشاورزی با تلاش و همت و اندیشه و مجاهدت متخصصین و دانشمندان این عرصه حل شدنی است.

حجت الاسلام ربانی با اشاره به مهم‌ترین چالش‌های بخش کشاورزی گفت: کاهش 17 درصدی بارش در 40 سال اخیر، افزایش 17 برابری چاه‌های عمیق و کاهش 73 درصدی آبدهی متوسط چاه‌ها در 40 سال اخیرو راندمان و بهره‌وری آبیاری پایین از مهم‌ترین این چالش‌هاست اما یقین داریم که همه با هم می‌توانیم ازین مشکلات عبور کنیم.

به گفه نماینده ولی فقیه در وزارت جهاد کشاورزی در حقیقت برای استفاده مطلوب از منابع،  توسعه در بخش کشاورزی  و امنیت غذایی باید توسعه روستایی را به عنوان یکی از مهم ترین مراکز تولید قلمداد کنیم.

جایگاه دوم تا هفتم ایران در تولید 22 مورد محصول کشاورزی

سید مجتبی خیام نکویی معاون وزیر جهاد کشاورزی نیز در این همایش با اشاره به کمرنگ شدن توجهات به روستا به عنوان کانون های تولید بیان کرد:  سیر مهاجرت از روستا به شهر در چهار دهه اخیر شدت گرفته به گونه ای که بالای 70 درصد جامعه شهرنشین شدند، در حالی که در گذشته بیش از 70 درصد روستایی بوده  که  این مسیر معکوس شده است.

خیام نکویی اظهار داشت: اکنون ایران در  22 مورد از تولیدات بخش کشاورزی جایگاه دوم تا هفتم را داشته ولی با وجود قرار گرفتن در منطقه خشک و نیمه خشک با میانگین بارندگی کمتر از 250 میلی متر در سال مواجه این ظرفیت را نداشته که سطح زیر کشت را توسعه دهیم و  بهترین  و تنهاترین راه برای افزایش تولید بهره وری  در واحد سطح  برای دستیابی به امنیت غذایی پایدار است.

غذا، ابزار سیاسی کشورهای ثروتمند برای تسلط
خیام نکویی با تاکید بر دانش بنیان کردن بخش کشاورزی و رسوخ دانش و فناوری به این بخش خاطر نشان کرد: کارشناسان در گذشته معتقد بوده کشورهای ثروتمند می توانند غذا را به راحتی از کشورهای تولیدکننده  دریافت و خریداری کنند ولی در یک دهه اخیر کشورهای تولید کننده غذا که مازاد از نیاز خود تولید کرده از غذا به عنوان یک ابزار سیاسی برای تسلط بر کشورها استفاده می کنند.

وی با اشاره به نقش مهم اصلاح الگوی مصرف در امنیت غذایی تصریح کرد: یکی از مولفه ها برای دستیابی به امنیت غذایی پایدار اصلاح سبک زندگی از منظر تغذیه و تغییر الگوی مصرف غذایی است ولی متاسفانه امروز حدود 30 درصد ضایعات در بخش کشاورزی از مزرعه تا سفره خانواده هاست که اگر هر ایرانی یک دانه برنج در روز ضایعات داشته و دور ریخته شود دانه غذایی 23 هزار نفر را دور ریخته و اگر هر ایرانی یک قاشق غذا و برنج را دور بریزد روزانه غذای 5.5 میلیون نفر را دور ریخته که متاسفانه با تامل با این مباحث متوجه تولید روزانه ضایعات شده که غذا را از انتفاع خارج و به ضایعات تبدیل کرده است.

10 میلیارد دلار واردات سالانه در مواد غذایی

امیر حاجی احمدی دبیر دوازدهمین این همایش نیز با اشاره به اینکه مدیریت جهادی در سال های گذشته تجربه مفید و موفقی را نشان داده که می توان به عنوان رویکردی برای تحقق امنیت غذایی باشد، گفت: یکی از ابر چالش‌های اساسی امروز نظام امنیت غذایی بوده که بیش از 10 میلیارد دلار سالانه در حوزه مواد غذایی و نهاده ها واردات داشته که آسیب پذیری کشور را افزایش داده است.
به گفته حاجی احمدی  تکنولوژی و فناوری در تولید، زمین، کار، سرمایه، مدیریت، آب، منابع انسانی، سرمایه و افزایش بهره وری امنیت غذایی نقش کلیدی داشته که متاسفانه در نفوذ دانش و بهره گیری از تکنولوژی های نوین بسیار پایین هستیم.
امنیت غذایی مولفه هایی چون قدرت خرید، دسترسی، پایداری، ثبات و سلامت غذا را در بر می گیرد ولی متاسفانه مصرف سموم و کود شیمیایی بیش از اندازه است در حالی که کشورهای اروپایی میزان استفاده از مصرف سم را به حداقل رساندند و به کشاورزی ارگانیک توجه دارند./ایرنا

0 نظر برای این مطلب ارسال شده است

نظرات

پر کردن فیلد های ستاره دار الزامیست