آب و غذا

- پایگاه خبری آب و غذا -

هجوم ملخ‌ها امنیت غذایی جهان را تهدید می‌کند

هجوم ملخ‌ها امنیت غذایی جهان را تهدید می‌کند

تهدید هجوم ملخ‌ها برای امنیت غذایی جهان با گرم شدن کره زمین تشدید شده است.

به گزارش آب و غذا به نقل از فارس ، «از آنجایی که آفریقا و آسیای جنوبی انبارهای مهم غلات در جهان هستند، تهاجم همزمان ملخ به این مناطق می‌تواند امنیت غذایی جهان را تهدید کند» این موضوع در تازه‌ترین مطالعه دانشمندان حوزه کشاورزی آمده است.

تیمی از دانشمندان در سنگاپور و چین تأکید کردند که هجوم فزاینده ملخ به محصولات کشاورزی به دلیل گرمایش جهانی، امنیت غذایی جهان را تهدید کرده است. شینیو لئو، دانگ شئو چانگ و شئو کانگ سه دانشمند حوزه آفات و بیماری‌های کشاورزی در مقاله‌ای برای مجله علمی ساینس ادونس تاکید کردند: گرم شدن آب و هوا منجر به افزایش گسترده شیوع ملخ و به تبع آن بروز چالش‌های جدیدی در کنترل ملخ در سطح جهانی خواهد شد.

این مطالعه نشان می‌دهد که دامنه آفات گیاهی حتی در صورت کاهش انتشار کربن به گسترش خود ادامه خواهد داد و حشرات به طور فزاینده‌ای به بسیاری از کشورهای دور از یکدیگر به عنوان مثال هند و مغرب حمله می‌کنند و چنین حملاتی به طور همزمان یک تهدید بزرگ برای کل جهان است.این مطالعه تاکید می‌کند که ملخ صحرایی به کشاورزی در مناطق مختلف آفریقا، خاورمیانه و جنوب آسیا آسیب وارد کرده است، شرایط آب و هوایی نقش مهمی در زندگی ملخ بیابانی ایفا می کند، زیرا تخم‌های آن به رطوبت متوسطی نیاز دارند.

گله‌ای از ملخ‌ در آفریقا که می‌تواند غذای ۲ هزار و ۵۰۰ نفر را در روز بخورند، به اندازه یک و نیم برابر مساحت شهر لندن است که با توجه به اینکه این نوع ملخ‌ها جزو خطرناک‌ترین‌ها بوده و محصولات کشاورزی را می‌خورند، هشدار جدی برای غذای مردم به حساب می آید چرا که این حشرات از میوه ها و محصولات کشاورزی تغذیه می‌کنند.سازمان بین دولتی توسعه شرق آفریقا موسوم به «ایگاد» می‎گوید که نوعی ملخ صحرایی می‌تواند حدود ۱۵۰ میلیون ملخ در یک کیلومتر مربع باشد که حمله اینها به هر مزرعه و منطقه‌ای می‌تواند نابودگر باشد. حرکت این گله‌ها توسط باد صورت می‌گیرد، یعنی آنها خود را در مسیر باد قرار می‌دهند و ۱۰۰ تا ۱۵۰ کیلومتر در روز می‌توانند حرکت کنند. آنها می‌توانند به راحتی از یک طرف اقیانوس به سوی دیگر بروند.

نوع ملخ صحرایی خطرناک‌ترین گونه ملخ است که در بخش‌هایی از سومالی، اتیوپی، سودان، دیجبوتی، اریتره را درگیر کرده و IGAD هشدار داده که سودان و اوگاندا هم به زودی درگیر این ملخ‌ها خواهد شد. سازمان خواروبار جهانی (فائو) هشدار داده که گسترش این ملخ‌ها در منطقه بدترین بحران غذایی را می‌تواند به بار آورد، چرا که صدها و هزاران آکر از محصولات کشاورزی به واسطه این ملخ‌ها از بین رفته‌اند.

بر اساس گزارش ایگاد، هزینه کنترل و مبارزه با ملخ‌ها هم بسیار گران است، به طوری که در فاصله ۲۰۰۳ تا ۲۰۰۵ بیش از ۵۰۰ میلیون دلار برای کنترل ملخ‌ها در ۲۰ کشور در شمال آفریقا هزینه می‌شود.

0 نظر برای این مطلب ارسال شده است

نظرات

پر کردن فیلد های ستاره دار الزامیست