آب و غذا

- پایگاه خبری آب و غذا -

کدام شرکت‌ها در جهان از نظر تولید محصولات لبنی برتر هستند؟

کدام شرکت‌ها در جهان از نظر تولید محصولات لبنی برتر هستند؟

لبنیات و محصولات لبنی بخش بزرگ و مهمی از صنایع غذایی را تشکیل می‌دهند. در این گزارش «تجارت‌نیوز» شرکت‌های بزرگ لبنیات جهان را بررسی کرده است.

به گزارش آب و غذا به نقل از تجارت نیوز ، نستله و دنون فعالیت‌های جهانی گسترده‌ای دارند که دسترسی به بازار و در دسترس بودن محصول را تضمین می‌کند. فونترا یک صادرکننده جهانی مهم به‌ویژه در بازارهای آسیایی است و فریزلند کامپینا در اروپا حضوری قوی دارد. در ادامه این گزارش شرکت‌های تولیدکننده محصولات لبنی در جهان را بیشتر زیر ذره‌بین می‌بریم.

نستله (Nestlé)

این شرکت دولتی سوئیسی از بزرگ‌ترین شرکت‌های مواد غذایی در جهان به شمار می‌رود و در بیش از 190 کشور فعالیت دارد.

درآمد: بر اساس گزارش‌های منتشرشده 2023، بین 93 تا 111 میلیارد دلار (درآمد نستله از لبنیات بخشی از کل درآمد آن است)

تعداد کارمندان: حدود 275 هزار نفر

نستله شامل برندهای معروف لبنیاتی مانند کارنیشن (Carnation)، نیدو (Nido) و لا لچرا (La Lechera) می‌شود. فعالیت جهانی آن که تقریباً در هر کشوری گسترده شده، بازار خوبی برای آن فراهم می‌کند. سرمایه‌گذاری مستمر در تحقیق و توسعه برای معرفی محصولات جدید و بهبود محصولات موجود نیز از نقاط قوت این شرکت محسوب می‌شود.

مدیریت یک زنجیره تامین متنوع و جهانی می‌تواند چالش‌برانگیز و پرهزینه باشد. نستله باید به این مساله و همچنین چالش‌های نظارتی و مقررات سخت‌گیرانه در بازارهای مختلف توجه کند چراکه می‌تواند بر انعطاف‌پذیری عملیاتی تاثیر بگذارد.

لاکتالیس (Lactalis)

لاکتالیس یک شرکت خصوصی پیشرو در تولید محصولات لبنی مستقر در لاوال فرانسه است که در کشورهای مختلف فعالیت دارد.

درآمد: تقریباً 31.5 میلیارد دلار (2023)

کارمندان: تقریباً 85 هزار نفر

لاکتالیس طیف گسترده‌ای از محصولات لبنی از جمله پنیر، شیر، کره و خامه را با برندهایی مانند پرزیدنت (President)، گالبانی (Galbani) و پارمالات (Parmalat) به دست مصرف‌کنندگان می‌رساند. به عنوان یک کسب‌و‌کار خانوادگی، لاکتالیس این مزیت را دارد که تصمیمات استراتژیک سریع بگیرد و برای بلندمدت سرمایه‌گذاری کند. حضور قوی در بازارهای اروپا، آمریکای شمالی و بازارهای نوظهور از نقاط قوت این شرکت است. پرواضح است که مدیریت یک سبد محصول گسترده و متنوع در چندین منطقه می‌تواند از نظر عملیاتی چالش‌برانگیز باشد. همچنین رقابت شدید در بخش لبنیات با بسیاری از تولیدکنندگان قدرتمند که بر سهم بازار تاثیر می‌گذارند از چالش‌های این شرکت به شمار می‌رود.

دنون (Danone)

شرکت دولتی دنون یک تولیدکننده اصلی لبنیات و محصولات گیاهی در پاریس است که در بیش از 120 کشور جهان فعالیت می‌کند.

درآمد: 27.8 میلیارد دلار

تعداد کارمندان: حدود 100 هزار نفر

این شرکت دولتی تاکید زیادی بر سلامت و تغذیه دارد و با برندهای پرقدرتی همچون اکتیویا (Activia)، اکتیمل (Actimel) و اویکوز (Oikos) محصولات خود را به بازار می‌فرستد. از نکات مثبت این شرکت می‌توان به تعهد به پایداری، از جمله کاهش انتشار کربن و بهبود مصرف آب اشاره کرد. این شرکت همچنین در توسعه جایگزین‌های محصولات لبنی برای سالم‌تر کردن آنها فعال است. با همه این اوصاف، وابستگی قابل توجه این شرکت به بازارهای اروپایی را نباید فراموش کرد چراکه می‌تواند رشد آن را در مناطق نوظهور محدود کند. به‌ویژه این شرکت که با رقابت شدید تولیدکنندگان لبنیات جهانی و منطقه‌ای مواجه است.

 

فریزلند کامپینا (FrieslandCampina)

دفتر مرکزی فریزلند کامپینا که به صورت تعاونی اداره می‌شود، در آمرسفورت هلند واقع است.

درآمد: 14 میلیارد دلار (2023)

تعداد کارمندان: حدود 24 هزار نفر

شرکت فریزلند کامپینا متعلق به حدود 18 هزار کشاورز است که یک زنجیره تامین پایدار تشکیل‌شده از رابطه قوی کشاورزان را می‌سازد. این شرکت لبنی با طیف وسیعی از محصولات از جمله برندهایی مانند فریزو (Friso)، داچ لیدی (Dutch Lady) و کامپینا (Campina) در اروپا فعالیت می‌کند. فریزلند کامپینا متعهد به استفاده از روش‌های کشاورزی سازگار با محیط زیست است که تبعات منفی محیط‌زیستی را کاهش می‌دهند. وابستگی قابل توجه این شرکت به بازارهای اروپایی می‌تواند پتانسیل رشد آن را در مناطق دیگر محدود کند. همچنین اینکه این شرکت تابع مقررات سخت‌گیرانه اتحادیه اروپاست، بر انعطاف‌پذیری عملیاتی و هزینه‌هایش تاثیر می‌گذارد. برای مثال اروپا به‌تازگی قانونی برای متصل بودن درِ بطری‌های نوشیدنی به خود بطری وضع کرده است. این تغییر در خط تولید و افزایش مواد مورد استفاده باعث افزایش هزینه‌های تولید می‌شود.

فونترا (Fonterra)

فونترا نیز شرکتی تعاونی متعلق به ۱۰ هزار کشاورز نیوزیلندی مشغول به تولید و توزیع محصولات لبنی است که دفتر مرکزی آن در اوکلند نیوزیلند قرار دارد.

درآمد: 15.2 میلیارد دلار

تعداد کارمندان: حدود 20 هزار نفر

فونترا یکی از بزرگ‌ترین صادرکنندگان لبنیات در جهان، با سهم بسزایی از بازار در چین و آسیای جنوب شرقی است. طبق گزارش‌های اخیر، تمرکز فونترا بر تحقیقات و نوآوری لبنیات بوده است؛ از جمله توسعه محصولات جدید و استفاده از شیوه‌های جدید و سازگار با محیط زیست. البته وابستگی شدید به بازارهایی مانند چین، می‌تواند فونترا را در معرض خطرات ژئوپولیتیکی و اقتصادی قرار دهد. همچون باقی شرکت‌ها، مواجهه با نظارت فزاینده بر شیوه‌های دامداری می‌تواند از دیگر ریسک‌هایی باشد که فونترا با آن مواجه است؛ به‌ویژه میزان مصرف آب و انتشار گازهای گلخانه‌ای.

شرکت Dairy Farmers of America با درآمد 21 میلیارد دلار، Yili Group با درآمد 13.3 میلیارد دلار، آرلا فودز با درآمد 13 میلیارد دلار، لبنیات منگنیو با درآمد 12.1 میلیارد دلار، Saputo Inc با درآمد 11 میلیارد دلار از دیگر تولیدکنندگان مطرح لبنیات در جهان هستند.

نتیجه‌گیری

از نظر رهبری بازار و مقیاس، نستله با گستردگی جهانی و سبد محصولات متنوع خود پیشرو است که آن را به یک تولیدکننده غالب در بخش لبنیات تبدیل کرده است. دنون همچنین جایگاه قدرتمندی در بازار به‌ویژه در تولید محصولات لبنی سالم دارد. نستله از جریان‌های درآمدی متنوع خود سود می‌برد و وابستگی به هر دسته از محصولات را کاهش می‌دهد. لاکتالیس، به عنوان یک کسب‌وکار خانوادگی، از انعطاف‌پذیری در تصمیم‌گیری استراتژیک برخوردار اما با پیچیدگی‌های عملیاتی مواجه است.

دنون و نستله در خط مقدم نوآوری، تمرکز بر سلامت و تغذیه و توسعه جایگزین‌های لبنی جدید هستند. فونترا که به صورت تعاونی مدیریت می‌شود نیز در تحقیقات لبنیات و نوآوری محصولات موفق است.

نستله و دنون با چالش‌های ناشی از بررسی‌های نظارتی و روندهای بهداشتی مواجه هستند که مستلزم انطباق و نوآوری مستمر است. فونترا و فریزلند کامپینا باید نگرانی‌های محیط‌زیستی و خطرات ژئوپولیتیکی مرتبط با وابستگی‌های بازار را رفع و مدیریت کنند. نستله با طیف وسیع محصولات و حضور جهانی خود در بازار لبنیات پیشتاز است، در حالی که دنون در محصولات لبنی متمرکز بر سلامت و پایداری محیط‌زیستی برتر است. لاکتالیس با استفاده از محصولات متنوع و دسترسی جهانی خود، موقعیتی قوی در بازار دارد و از ساختار خانوادگی‌اش استفاده می‌کند. فونترا به عنوان یک صادرکننده عمده لبنیات با مدل تعاونی که نوآوری را هدایت می‌کند برجسته است و فریزلند کامپینا با تمرکز قوی بر کشاورزی پایدار لبنیات در اروپا سرآمد است. هر شرکتی برای حفظ و رشد موقعیت بازار خود در صنعت رقابتی لبنیات باید روندهای سلامت، محیط‌های نظارتی و چالش‌های پایداری را دنبال کند.

0 نظر برای این مطلب ارسال شده است

نظرات

پر کردن فیلد های ستاره دار الزامیست