قزاقستان، کویت، مالزی، هند، روسیه، عراق، عمان، ترکیه و ایتالیا تعدادی از مشتریان پر و پا قرص کیوی ایران هستند؛ در صورتی که سرمایه گذاری لازم در صنعت بسته بندی برای صادرات بیشتر این محصول صورت گیرد ارزآوری آن چند برابر میشود.
به گزارش آب و غذا به نقل از برنا ، کیوی میوه ملی کشور چین است که اسم آن از یک پرنده زیبا در کشور نیوزلند الهام گرفته شده است. کیوی به طور کلی در سه نوع هایوارد یا سبز، طلایی و تو سرخ تقسیمبندی میشود. این میوه هم در شهرهای شمالی ایران تولید میشود که بیشتر این تولیدات به خارج از کشور صادر میشود. بیش از ۱۲ هزار هکتار سطح زیرکشت باغات کیوی در ایران است. با توجه به سازگاری این میوه با آب و هوای شمال کشور، استانهای مازندران و گیلان دو قطب اصلی تولید کیوی به شمار میروند.
طبق آمار سازمان غذا و کشاورزی ملل متحد (فائو) در سال ۲۰۲۲، ایران با تولید بیش از ۳۵۰ هزار تن، پنجمین تولید کننده برتر کیوی بعد از کشورهای چین، نیوزلند، ایتالیا و یونان به شمار میرود.
ایران بعد از کشورهای شیلی، بلژیک، هلند، نیوزلند، ایتالیا، یونان و فرانسه، هشتمین صادر کننده برتر کیوی در جهان است و در این رتبهبندی بالاتر از کشورهای چین و آمریکا قرار دارد. با توجه به رشد ۱۲ درصدی که در سال ۲۰۱۸ آن را تجربه کردیم، پیشبینی میشود که تا سال ۲۰۲۶ به عنوان ششمین صادر کننده برتر کیوی در جهان قدرت نمایی کنیم.
حجم مبادلات بینالمللی برای میوه کیوی در سال ۲۰۱۸ در حدود ۳ میلیارد دلار بوده و هر سال شاهد رشد تراکنشهای مالی در این حوزه هستیم. ایران با سهم ۸ درصدی از صادرات جهانی برای این میوه، ۲۷ میلیون دلار ارزآوری داشته است که با یک سری از تمهیدات میتوانیم مبالغ بالاتری را هم به دست آوریم.
برای بالا بردن میزان صادرات، باید در صنعت بسته بندی سرمایهگذاری کنیم تا رقابت نزدیکی با کشورهای پیشرفته داشته باشیم.
بسته بندی کیوی صادراتی باید به وسیله کارتن و سبدهای با کیفیت و مقاوم انجام شود، به گونهای که تا رسیدن بار به کشور مقصد، هیچ گونه آسیب و آفتی بار را تهدید نکند و حتماً از کانتینرهای حمل بار، برای جابجایی به خصوص برای مسیرهای طولانی استفاده شود.
نکته مهم در رابطه با بستهبندی محصول کیوی این است که میوه در کارتن یا سبد یک ردیفه به وزن ۳ تا ۴ کیلوگرم و یا در کارتن یک ردیفه به وزن یک و نیم تا ۲ کیلوگرم قرار داده شود. با سوراخهایی که در این نوع بستهبندیها برای چرخش هوا وجود دارد، ماندگاری میوه بیشتر و کیفیت میوه حفظ میشود.
نکتههای کلیدی که باغداران و مسئولان باید برای حفظ کیفیت کیوی صادراتی رعایت کنند این است که مسئولان باید به سردخانهها دستور دهند تا قبل از آبان ماه، هیچ بار کیوی را از باغداران قبول نکنند، زیرا باید از رسیدن قند میوه به حد نصاب مطمئن شوند. البته این دستور باید با اطلاع قبلی صادر شود تا باغداران هم مطلع باشند. از سوی دیگر باغداران قبل از آبان ماه، نباید هیچ برداشتی از باغات کیوی خودشان انجام دهند تا تمامی استانداردهای این میوه، در بحث صادرات رعایت شود.
کشورهای قزاقستان، کویت، مالزی، هند، روسیه، عراق، عمان، ترکیه و ایتالیا از مشتریان پر و پا قرص کیوی ایران هستند و صادرات محصولات کشاورزی همچون کیوی، ارزآوری خیلی بالایی دارد که نه تنها باعث رونق اقتصادی، بلکه سبب اشتغال زایی برای افراد زیادی میشود.
در پایان توصیه میکنم که فرهنگ و آداب و رسوم کشورهای وارد کننده این محصول را از جنبههای مختلف مورد ارزیابی و شناسایی قرار دهیم تا با توجه به سلایق و قدرت خرید مردم در این بازارها، بهترین عملکرد را داشته باشیم و چشم اندازهایی که برای صادرات این محصول برنامه ریزی کردهایم خیلی سریعتر محقق شود.