آب و غذا

- پایگاه خبری آب و غذا -

سدها و منابع آبی استان مرکزی وضعیت مناسبی ندارد

سدها و منابع آبی استان مرکزی وضعیت مناسبی ندارد

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان مرکزی گفت: با وجود اینکه بهار امسال بارندگی‌های خوبی داشتیم، اما به دلیل خشکسالی‌های اخیر نیاز آبی ما کامل برآورده نمی‌شود و سدها و منابع آبی همچنان وضعیت مناسبی ندارد.

به گزارش آب و غذا به نقل از ایمنا ، حشمت‌الله عباسی از آغاز به کار قرارگاه گذر از پیک مصرف آب خبر داد و اظهار کرد: قرارگاه گذر از پیک مصرف آب فعالیت خود را آغاز کرده و امور و ادارات آب و فاضلاب در سراسر استان موظف هستند تا تمام تلاش خود را برای عبور بدون مشکل از تابستان و رفع مشکلات مردم در حوزه کم آب انجام دهند.

مقرر شد جلسات این قرارگاه به صورت هفتگی با حضور مدیران امورات آب و فاضلاب استان برگزار و برنامه‌ریزی‌های مستمر و مدونی برای رفع تنش‌های آبی در تابستان صورت پذیرد.

با وجود اینکه بهار امسال بارندگی‌های خوبی داشتیم، اما به دلیل خشکسالی‌های اخیر نیاز آبی ما کامل برآورده نمی‌شود و سدها و منابع آبی همچنان وضعیت مناسبی ندارد.

صرفه‌جویی ۱۰ درصدی در مصرف آب برای عبور بدون تنش از تابستان ضروری است.

وی با بیان اینکه ۱۰ درصد کاهش مصرف، نقصانی در فرایند زندگی ایجاد نخواهد کرد، تصریح کرد: رویکردهای فرهنگی جامعه مبتنی بر اصل سازگاری با کم آبی است‌و همکاری ویژه شهروندان در اصلاح رویه کنونی مصرف آب از جمله مهمترین عوامل تأثیر گذار در جامعه است.

حفاظت از منابع آب و استفاده درست و بهینه از آن سال‌ها ست آغاز شده و آنچه در اصلاح الگوی مصرف و دستیابی به فرهنگ مصرف بهینه در کشور اهمیت دارد، تبیین استراتژی و تعیین خط مشی است و لازمه دستیابی به این مهم حرکتی حساب شده و عمیق از سوی دستگاه‌های متولی و نگاه فرا سازمانی به این امر است.

عباسی مقوله مدیریت عرضه و تقاضا را یک اصل مهم در مدیریت منابع آب شرب دانست و تاکید کرد: استفاده از ظرفیت پساب در صنایع، بهره‌برداری درست از منابع آبی در استان و ضرورت صرفه‌جویی در مصرف آب باید مورد توجه قرار گیرد.

شرایط بارندگی و منابع موجود آب در استان مرکزی ایجاب می‌کند که به منظور تداوم ارائه خدمات مطلوب‌تر در امر آبرسانی به شهروندان در این استان، مدیریت مصرف و نهادینه کردن فرهنگ مصرف صحیح آب را در دستور کار خود قرار دهیم و با بهره‌گیری از ظرفیت‌های موجود در امر آموزش و اطلاع‌رسانی بتوانیم گام‌های مؤثری در حوزه ارتقای فرهنگ صرفه‌جویی در مصرف آب برداریم.

موضوع انشعاب‌های غیرمجاز و استفاده نادرست از آب علاوه بر خسارت به بیت‌المال به یک معضل جدی در استان تبدیل شده است.

این امر علاوه بر توزیع ناعادلانه آب، منجر به آلودگی شبکه توزیع آب می‌شود و عواقب و پیامدهای سنگینی از جمله به خطر افتادن سلامت دیگر شهروندان قانون مدار را در پی دارد.

وی با اشاره به اینکه تأسیسات آبرسانی هر روستا، بر اساس میزان جمعیت آن، طراحی و احداث شده است، گفت: با گسترش ساخت اقامتگاه‌های غیردائم در روستاها در اواخر هفته جمعیت روستاها به شدت افزایش یافته است و بعضی صاحبان اقامتگاه‌های غیردائم، اقدام به ایجاد فضای سبز و احداث استخر در ابعاد مختلف می‌کنند که این امر مصارف آب را بیش از حد انتظار بالا برده و منجر به اختلال در امر آبرسانی و یا قطع آب می‌شود.

تأسیسات آبرسانی هر روستا، بر اساس میزان جمعیت آن، طراحی و احداث می‌شود و افزودن بار جمعیت و افزایش مصرف آب، فشار بیش از حدی به این تأسیسات وارد می‌کند.

عباسی با اشاره به اینکه استفاده از انشعاب آب غیرمجاز علاوه بر افزایش بی رویه مصرف آب سبب بروز خسارت‌هایی به شبکه توزیع و تأسیسات شرکت آبفای استان شده است، خاطرنشان کرد: مصرف آب شرب از انشعاب غیرمجاز به لحاظ قانونی و شرعی جایز نیست و این گونه انشعاب‌ها منجر به اختلال در خدمات رسانی منظم و تضییع حقوق سایر مشترکان، آلودگی در شبکه توزیع آب، کاهش عمر مفید شبکه توزیع آبرسانی و همچنین به دلیل برداشت بی‌رویه منجر به افت فشار آب در شبکه توزیع می‌شود.

به منظور جلوگیری از اختلال در شبکه آب رسانی، از ابتدای سال جاری شرکت آب و فاضلاب مرکزی اقدام به تشکیل گروه‌های شناسایی سیار در تمامی شهرها و روستاهای تحت پوشش خود کرده که با پیمایش و پیگیری مستمر نسبت به شناسایی انشعابات غیر مجاز اقدام و برای استفاده کنندگان و نصب کنندگان انشعابات غیر مجاز بدون ملاحظه، پرونده قضائی تشکیل و برخورد لازم با آن‌ها انجام خواهد شد.

بر اساس ماده چهار قانون مجازات استفاده کنندگان غیرمجاز از آب در صورت داشتن شرایط لازم، امکان واگذاری انشعاب به دارندگان انشعابات غیرمجاز قبلی وجود دارد و با آن دسته از افرادی که به صورت خود اظهاری نسبت به معرفی انشعاب غیرمجاز خود اقدام کنند، شرکت آب و فاضلاب نهایت همکاری را خواهد داشت.

عباسی حفظ کمیّت و کیفیت آب به صورت پایدار، را عامل مهم افزایش حساسیت متولیان تأمین و توزیع آب به مقوله انشعابات غیرمجاز دانست و گفت: انشعابات غیرمجاز شامل انشعاب گیری غیرقانونی از خط انتقال، شبکه توزیع، مخزن و حتی انشعاب گیری بدون اطلاع از انشعاب مجاز، دست کاری و تخریب کنتور (به عنوان ابزار سنجش و اندازه‌گیری مصرف)، هدایت آب تأسیسات برای مصارف دیگر، برداشت غیرمجاز از خروجی علمک آبرسانی و شیرهای برداشت عمومی است.

شناسایی و جمع‌آوری انشعابات غیرمجاز به طور ویژه توسط این شرکت دنبال می‌شود. مدیر عامل شرکت آب و فاضلاب استان مرکزی افزود: بخشی از در آمد حاصله از پرداخت قبوض آب بها توسط مشترکین به بازسازی شبکه و انشعابات آب تخصیص پیدا می‌کند و استفاده از انشعاب‌های غیرمجاز موجب بروز شکستگی، و افزایش هزینه‌های مربوط به بازسازی شبکه و انشعاب‌ها می‌شود که این امر حق الناس است و تضییع حقوق مشترکان قانونی را در پی دارد.

عباسی از مردم استان مرکزی خواست هرگونه تخلف در مصرف آب و انشعاب غیرمجاز، با شماره تماس ۱۲۲، به اطلاع این شرکت برسانند تا مأموران مربوطه در کوتاه‌ترین زمان ممکن به آن رسیدگی کنند.

نظرات