آب و غذا

- پایگاه خبری آب و غذا -

افتتاح ۲۹۴ پروژه بخش کشاورزی استان اردبیل در دهه فجر

افتتاح ۲۹۴ پروژه بخش کشاورزی استان اردبیل در دهه فجر

به مناسبت دهه فجر ۲۹۴ پروژه عمرانی و زیربنایی بخش کشاورزی با اعتباری نزدیک به ۴ هزار و ۵۰۰ میلیارد ریال با حضور رییس سازمان امور عشایر ایران به عنوان نماینده وزیر جهاد کشاورزی در استان اردبیل افتتاح و بهره‌برداری شد.

به گزارش آب و غذا به نقل از وزارت جهاد کشاورزی ، شایان نادری رییس سازمان امور عشایر که به منظور افتتاح طرح‌های جهاد کشاورزی در استان اردبیل به شهرستان پارس‌آباد سفر کرده است، گفت: بخش اعظم این پروژه‌ها افتتاحی و ۱۲ پروژه نیز کلنگ‌زنی است و از این پروژه‌ها در مجموع ۲۰ هزار خانوار عشایری در نقاط مختلف کشور منتفع خواهند شد.

وی یکی از پروژه‌های بزرگی که در استان اردبیل اجرا شده را طرح تفکیک آب شرب و کشاورزی آج‌اشمه به ارزش ۳۲۰ میلیارد ریال ذکر کرد که امروز به بهره‌برداری خواهد رسید.

نادری که به نمایندگی از وزیر جهاد کشاورزی در استان اردبیل حضور یافته، یادآور شد: امروز در استان اردبیل در مجموع چهار هزار و ۳۹۰ میلیارد ریال پروژه‌های حوزه جهاد کشاورزی افتتاح شده و عشایر استان از این طرح‌ها بهره‌مند خواهند شد.

تنوع پروژه‌های اجرا شده در حوزه‌های مختلف زیرساختی استان اردبیل در حوزه وزارت جهاد کشاورزی مطلوب بوده و این روند در سال آینده هم ادامه خواهد داشت.

رییس سازمان امور عشایر در ادامه در خصوص طرح تولید گوشت قراردادی در کشور تصریح کرد: در قالب این طرح که با همکاری سازمان پشتیبانی امور دام وزارت جهاد کشاورزی، معاونت تولیدات دام، سازمان امور عشایری و اتحادیه عشایری اجرا خواهد شد، در گام اول یک میلیون راس دام تولید می‌شود.

رییس سازمان جهاد کشاورزی استان اردبیل نیز در این مراسم، از احداث بزرگترین شهرک گلخانه‌ای کشور به مساحت ۱۶۰۰ هکتار در پارس‌آباد مغان خبر داد.

نوبخت اژدری که به همراه رییس سازمان امور عشایر ایران و جمعی از مسوولان محلی به منظور افتتاح طرح‌های گلخانه‌ای در پارس‌آباد مغان حضور داشت، گفت: در حال حاضر تعداد پنج شهرک تولیدی در استان فعال هستند که یکی از این واحدها شهرک دامپروری و ۴ شهرک دیگر واحدهای گلخانه‌ای هستند.

شهرک گلخانه‌ای قره قاباخ با وسعت ده هکتار به صورت کامل به بهره‌برداری رسیده است و همچنین شهرک گلخانه‌ای فیروزآباد به میزان ده هکتار نیز به بهره‌برداری رسیده و ده هکتار نیز در دست احداث است.

یک مجتمع گلخانه‌ای نیز در بیله سوار مغان در حال احداث است که یک هکتار از آن به بهره‌برداری رسیده است.

بزرگترین شهرک گلخانه‌ای کشور به مساحت ۱۶۰۰ هکتار در پارس‌آباد مغان به اجرا در آمده است که عملیات اجرایی شروع این پروژه از اوخر سال ۱۳۹۷ بوده و با حمایت‌های دولت زیرساخت‌های لازم از قبیل گاز و آب و برق با صرف اعتبار ۵۰ میلیارد تومان انجام شده است.

از مجموع ۱۶۰۰ هکتار از این پروژه ۷۰۰ هکتار آن به سرمایه‌گذاران واگذار شده است و در حدود ۳۰۰ هکتار از این پروژه در حال احداث سازه می‌باشد که در حال حاضر ۵۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارد.

از این پروژه ۱۸۰ هکتار آن به طور کامل به بهره‌برداری رسیده است که پیش‌بینی می‌شود بیش از ۳۵ هزار تن محصول گلخانه‌ای از این سطح برداشت شود.

رییس سازمان جهاد کشاورزی اردبیل میزان درآمد دلاری از این سطح را بالای ۳۰ میلیون دلار دانست و افزود: بازارهای هدف صادرات این محصول کشورهای آسیای میانه و روسیه می‌باشند و فلفل دلمه‌ای، بادمجان لامپی، خیار و گوجه از عمده محصولات تولیدی این شهرک‌ها می‌باشد.

0 نظر برای این مطلب ارسال شده است

نظرات

پر کردن فیلد های ستاره دار الزامیست