آب و غذا

- پایگاه خبری آب و غذا -

هویت افزون بر ۵۶۲ هزار رأس دام شاهرود در سامانه ثبت شد

هویت افزون بر ۵۶۲ هزار رأس دام شاهرود در سامانه ثبت شد

آب و غذا

 

رییس اداره تولیدات دامی جهاد کشاورزی شاهرود گفت: هویت ۵۶۲ هزار و ۸۱۸ رأس دام موجود در این شهرستان به منظور جلوگیری از قاچاق در سامانه ثبت شد.

اسماعیل قلیان به عملکرد یکساله اداره تولیدات دامی جهادکشاورزی شهرستان شاهرود اشاره کرد و افزود: هویت ۳۵ هزار و ۸۹۷ رأس گاو، ۴۲۵ هزار و ۶۸۳ رأس گوسفند، ۹۹ هزار و ۶۳۹ رأس بز و یکهزار و ۵۹۹ نفر شتر، طی سال ۱۴۰۱ در سامانه ثبت شد.

وی با بیان اینکه پنج هزار و ۳۱۶ بهره‌بردار در بخش دام شهرستان شاهرود فعال هستند، ابراز کرد: از این تعداد ۸۶۳ نفر در پرورش گاو شیری و چهار هزار و ۴۵۳ نفر در پرورش گوسفند و بز فعالیت دارند.

قلیان از فعالیت ۹۸ نفر در پرورش مرغ، ۳۳۷ نفر در پرورش زنبور عسل و ۲۰۹ نفر در واحدهای آبزی‌پروری در این شهرستان خبر داد و گفت: جمعیت دام مولد شهرستان شاهرود ۱۴ هزار و ۴۰۰ رأس گاو شیری و ۲۲۰ هزار رأس گوسفند و بز است.

رییس اداره تولیدات دامی جهاد کشاورزی شاهرود به فعالیت ۲۰۹ واحد پرورش ماهی اشاره کرد و افزود: تولید ۶۰۰ تن گوشت ماهی گرمابی و سردابی طی یکسال از این واحدها برآورد می‌شود.

وی با بیان اینکه در این واحدها پرورش ماهی‌های زینتی و تیلاپیا نیز انجام می‌شود، اظهار کرد: ۱۸۰ استخر پرورش ماهی گرمابی، ۲۳ استخر پرورش ماهی سردابی، سه واحد تکثیر بچه ماهی، ۲ واحد ماهی تیلاپیا و یک واحد ماهی‌های زینتی فعال هستند.

قلیان از توزیع پنج هزار ۵۰۰ اصله نهال توت طی فروردین و اسفند ۱۴۰۱ به نوغان‌داران شاهرود خبر داد و افزود: توزیع این نهال‌ها بین بهره‌برداران در راستای توسعه صنعت نوغان‌داری در پرورش کرم ابریشم انجام شد.

تولید حدود پنج میلیون ۵۰۰ هزار قطعه مرغ گوشتی در شاهرود

رییس اداره تولیدات دامی جهاد کشاورزی شاهرود، ظرفیت اسمی شهرستان در صنعت پرورش مرغ گوشتی را هفت میلیون و ۶۰۰ قطعه در سال برشمرد و ابراز کرد: طی سال ۱۴۰۱، پنج میلیون و ۴۵۹ هزار و ۸۴۰ قطعه معادل ۷۱.۸۴ درصد ظرفیت اسمی مرغ در این شهرستان تولید شد.

وی با بیان اینکه برای نخستین بار در شهرستان شاهرود یک واحد پرورش مرغ تخم‌گذار به بهره‌برداری رسید، اظهار کرد: ظرفیت اسمی این واحد تولیدی ۷۲ هزار قطعه است که هم اکنون با ۶۵ هزار قطعه فعالیت دارد.

قلیان از پیش‌بینی بهره‌برداری ۲ واحد تولیدی مرغ تخم‌گذار در سال ۱۴۰۲ خبر داد و گفت: برای این ۲ واحد ۳۵ هزار قطعه مرغ تخم‌گذار پیش بینی شده است.

وی با اشاره به اینکه برای ۵۲ روز ابتدایی سال ۱۴۰۱، قبل از هدفمندسازی یارانه‌ها، توزیع نهاده یارانه‌ای در دستور کار قرار گرفت، ادامه داد: طی این بازه زمانی ۶ هزار و ۳۰۰ تن نهاده‌دامی از جمله جو و سویا بین دامداران شهرستان شاهرود توزیع شد./ایرنا

1 نظر برای این مطلب ارسال شده است

نظرات

پر کردن فیلد های ستاره دار الزامیست