آب و غذا

- پایگاه خبری آب و غذا -

اجرای کشاورزی قراردادی مهمترین مشوق طرح الگوی کشت است

اجرای کشاورزی قراردادی مهمترین مشوق طرح الگوی کشت است

آب و غذا

رییس سازمان جهاد کشاورزی کردستان لازمه اجرای طرح الگوی کشت را ایجاد مشوق هایی برای کشاورزان خواند و گفت: اجرای کشاورزی قراردادی یکی از مهمترین مشوق های الگوی کشت، است.

پیمان اسکندری در جلسه ستاد زراعت استان که با حضور مجری طرح گندم وزارت جهاد کشاورزی تشکیل شد، اظهار داشت: همه دستگاه های اجرایی مرتبط مکلف به همکاری با جهادکشاورزی برای اجرای طرح الگوی کشت هستند و در این راستا استانداران رییس ستاد الگوی کشت در استان‌ها شدند.

وی با اشاره به اینکه یکی از ابزارهای الگوی کشت، کشت قراردادی و قیمت گذاری مناسب محصولات کشاورزی است، افزود: سال گذشته اگر جهش قیمت خرید تضمینی برای محصولات کشاورزی اعمال نمی شد سطح زیرکشت گندم و کلزا به شدت کاهش می یافت.

برای اینکه کشاورزی از معیشتی به اقتصادی تغییر کند باید کشاورزی مقرون به صرفه شود که این مهم با اجرای طرح هایی هم چون الگوی کشت و کشت قراردادی قابل تحقق است.

اسکندری با اشاره به اینکه بخش خصوصی باید به طرح کشاورزی قراردادی ورود کند ولی چون توان مالی زیادی ندارد دولت امسال آنرا اجرا می کند، گفت: به دلیل تاخیر در ابلاغ برنامه به استان هم اکنون در بیش از ۵۰ درصد اراضی استان کشت انجام شده است.

 

۹۰ درصد کشت گندم دیم در کردستان انجام شد

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی کردستان هم در این جلسه به برنامه ابلاغی و آخرین وضعیت سطح زیر کشت گندم در استان اشاره کرد و اظهار داشت: میزان سطح زیرکشت ابلاغی برای استان ۳۲ هزار و ۵۰۰ هکتار گندم آبی و ۵۵۶ هزار و ۳۵۳ هکتار گندم دیم است.

تاکنون ۲۰ هزار و ۶۰۰ هکتار از اراضی زراعی استان به زیر کشت گندم آبی و ۴۹۵ هزار هکتار هم به زیر کشت گندم دیم رفته است.

وی با اشاره به اینکه برنامه ابلاغی طرح الگوی کشت هنوز به استان اعلام نشده است، افزود: ولی برنامه کشت قراردادی گندم آبی استان در سال زراعی ۱۴۰۲-۱۴۰۱ ابلاغ شده و در این راستا ۳۲ هزار و ۵۰۰ هکتار زیرپوشش این طرح قرار گرفته است.

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی کردستان با اشاره به اینکه در طرح کشت قراردادی گندم یارانه بذر، کود و بیمه مشمول کشاورزان می شود، گفت: بذر گواهی شده مورد نیاز این طرح در استان هفت هزار و ۸۰۰ تن و اعتبار مورد نیاز برای تامین این میزان بذرهم یک هزار و ۱۷۰ میلیارد ریال است.

 

موج بارشی از دوشنبه هفته آینده وارد آسمان کردستان می شود

معاون توسعه و پیش‌بینی اداره‌کل هواشناسی کردستان هم در این جلسه به وضعیت بارش در استان اشاره کرد و اظهار داشت: در سال زراعی ۱۴۰۱-۱۴۰۰ میزان بارش در استان نسبت به میانگین بلند مدت ۲۴ درصد کاهش ولی نسبت به سال ماقبل آن ۱۴ درصد افزایش داشت.

طی روزهای اخیر هم شاهد بارش هایی در سطح استان بودیم که میانگین این بارش ها در استان ۱۹.۲ میلی متر است و این میزان نسبت به میانگین بلند مدت بهتر بوده است.

وی با اشاره به اینکه بارش موثر برای بخش کشاورزی در نیمه اول آبان ماه باید اتفاق بیافتد، افزود: در شهرستان های دیم خیز استان در سال زراعی جاری شاهد بارش موثر نبودیم.

از اواخر روز دوشنبه هفته آینده موج بارشی جدید وارد استان می شود و بارش های آن تا روز پنجشنبه ادامه دارد و امید می رود در این مدت در شهرستان های دیم خیز هم شاهد بارش موثر باشیم.

پناهی با بیان اینکه در هفته آینده دمای هوا چهار تا پنج درجه کاهش پیدا می کند، یادآور شد: از نیمه دوم آبان تا نیمه نخست آذر هم میزان بارش ها در حد نرمال منطقه پیش بینی شده است./ایرنا

0 نظر برای این مطلب ارسال شده است

نظرات

پر کردن فیلد های ستاره دار الزامیست