آب و غذا

- پایگاه خبری آب و غذا -

استان تهران، پیشروترین استان در تکثیر و پرورش ماهیان زینتی

استان تهران، پیشروترین استان در تکثیر و پرورش ماهیان زینتی

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان تهران گفت: استان تهران درسطح کشور از پیشروترین استان‌ها در تکثیر، نگهداری، پرورش و واردات ماهیان زینتی است.

جبرئیل برادری با تبریک روز خبرنگار بیان کرد: خدمت خبرنگاران عزیز و زحمتکشی که انصافا با تلاش و هنر فراوانشان برای روشنگری و تبیین آگاهی بخشی و اطلاع‌رسانی در جامعه قلم فرسایی می‌کنند، روز خبرنگار را تبریک عرض می‌کنم.

وی با اشاره به برگزاری اولین نمایشگاه و همایش سراسری صنعت آکواریوم ماهیان زینتی، محصولات و خدمات وابسته از ۱۷ مردادماه لغایت ۲۰ مردادماه در مجتمع نمایشگاهی گفتگو گفت: این اتفاق، اتفاق نادری است و چون از آخرین باری که این همایش برگزار شد 16 سال می‌گذرد، تصمیم بر این شد که خدمات ارزشمند این واحد صنفی را به جامعه تبیین کنیم.

وی با بیان اینکه کشاورزی در بین سایر بخش‌های اقتصادی کشور حداقل وابستگی را به خارج دارد، گفت: این بخش از طریق افزایش بهره‌وری توانسته است ضمن ثتبیت تولید و بهره‌برداری پایدار از منابع در مجموع روند رو به رشدی را در تولید انواع محصولات کشاورزی تجربه کند؛ بنابراین تولید ماهیان زینتی هم نقش مهمی در اقتصاد کشور ما دارد.

سودآوری این صنعت از پرورش ماهیان خوراکی هم بالاتر است و در صادرات نیز نقش بسزایی در رونق صنعت تولید ماهیان زینتی دارد.

علاوه‌بر این مزایا در اقتصاد و سرمایه‌گذاری و صادرات، نقش قابل توجهی هم در تنوع زیستی و حفظ منابع طبیعی درکشورمان ایفا می‌کند.

به گفته رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان تهران، بزرگترین تولیدکنندگان ماهیان زینتی در دنیا، چین و تایلند و سنگاپور است و ما باید از تجربیات این کشورها در راستای افزایش بهره‌وری تولید در کشور استفاده کنیم و به سمت و سویی برویم که درسطح دنیا تاثیرگذار باشیم.

برادری در خصوص جایگاه این صنعت در استان گفت: سوابق استان تهران در ماهیان زینتی به دهه 50 برمی‌گردد و اولین مجوز در دهه 60 صادر شد و براساس فعالیت‌های انجام شده برای توسعه این صنعت درحال حاضر 75 مرکز در استان تهران فعالیت تکثیر و پرورش ماهیان زینتی را بر عهده دارند.

سالانه با تولید 46 میلیون قطعه در استان جایگاه دوم تولید ماهیان زینتی کشور را به خود اختصاص دادیم.

وی با اشاره به پتانسیل‌های استان تهران در توسعه این صنعت گفت: استان تهران از ظرفیت‌های ویژه و مزیت‌های خاصی در این زمینه برخوردار است از جمله شرایط اقلیمی، دسترسی به زیرساخت‌های موجود، فرودگاه‌های بین‌المللی، بازارهای مصرف و فعالیت بزرگترین صادرکنندگان و وجود منابع مالی پایدار در سطح استان تهران؛ به علاوه بیش از 50درصد گردش مالی کشورمان در استان تهران انجام می‌شود و ما باید این سرمایه‌ها را به سمت فعالیت‌های بخش شیلاتی در سطح استان برای اثربخشی این صنعت هدایت کنیم./ایانا

0 نظر برای این مطلب ارسال شده است

نظرات

پر کردن فیلد های ستاره دار الزامیست