آب و غذا

- پایگاه خبری آب و غذا -

افزایش پنج برابری تولید نهال منابع طبیعی در استان سمنان

افزایش پنج برابری تولید نهال منابع طبیعی در استان سمنان

تولید نهال‌های منابع طبیعی با اجرای طرح مردمی کاشت یک میلیارد درخت با ۵ برابر افزایش به بیش از ۳ میلیون اصله رسیده است.

جعفر مرادی حقیقی در حاشیه بازدید مجری طرح مردمی کاشت یک میلیارد درخت و جمعی از مسئولان منابع طبیعی و آبخیزداری از نهالستان شهید عموزاده در شهرستان سمنان گفت: سال گذشته در این استان نزدیک به ۶۰۰ هزار اصله نهال منابع طبیعی در بخش دولتی تولید شد.

اگر تولیدات نهال‌های بخش خصوصی این استان را هم لحاظ کنیم، میزان تولید در سال جاری و در سال نخست اجرای طرح مردمی کاشت یک میلیارد درخت به بیش از ۵ میلیون اصله می‌رسد.

از ۳ میلیون اصله نهال منابع طبیعی تولیدشده در استان سمنان، حدود ۴۰۰ هزار اصله نهال برای زراعت چوب، ۵۰۰ هزار اصله تاغ به‌منظور بیابان‌زدایی، ۳۰۰ هزار اصله سنجد برای بادشکن در اطراف مزارع باهدف جلوگیری از فرسایش بادی و مابقی در راستای تقویت و احیای پوشش جنگل و فضای سبز کشت خواهد شد.

همچنین از ۳ میلیون نهال تولیدشده، ۶۰۰ هزار اصله نهال، گلدانی و مابقی به‌صورت ریشه‌ای است.

مرادی حقیقی، سهم این استان را در تولید نهال در قالب طرح یک میلیارد درخت، ۱۰ میلیون اصله ظرف چهار سال عنوان کرد.

وی میزان مشارکت صنایع و معادن این استان را در این طرح، برای سال نخست قابل‌قبول ارزیابی کرد و درعین‌حال گفت: انتظار داریم میزان مشارکت‌ها در بخش خصوصی افزایش یابد.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان سمنان، فرهنگ‌سازی را از عوامل مهم در افزایش میزان مشارکت مردمی در کاشت یک میلیارد درخت دانست و افزود: برخی نهادها و دستگاه‌ها ازجمله مراکز نظامی و انتظامی و هلال‌احمر، آماده مشارکت در کاشت نهال‌های تولیدشده در استان سمنان هستند.

وی با اشاره به تأثیر ماندگار کاشت یک میلیارد درخت در ترسیب کربن و ذخیره آب، بر ضرورت ایجاد ردیف برای این طرح در برنامه‌های پنج‌ساله توسعه تأکید کرد.

ایجاد ردیف بودجه و تأمین اعتبار به استمرار این طرح کمک خواهد کرد.

وسعت نهالستان شهید عموزاده ۱۸.۵ هکتار است و در آن‌یک میلیون و ۶۰۰ هزار هکتار در قالب طرح کاشت یک میلیارد درخت در سال جاری تولیدشده است. در این نهالستان حدود ۱۵ گونه بومی ازجمله صنوبر، اقاقیا، سوزنی‌برگ‌ها، توت و زبان‌گنجشک تولیدشده است./ایانا

0 نظر برای این مطلب ارسال شده است

نظرات

پر کردن فیلد های ستاره دار الزامیست